
Hjulbultar för bil
Hjulbultar till
Hjulbultar: användbar information
Så upptäcker du trasiga hjulbultar och hjulmuttrar
Att kontrollera fästelement kräver inte särskilda kunskaper eller utrustning. Du kan kontrollera komponenternas skick på egen hand lätt. Det räcker med att skruva loss komponenterna, inspektera dem och kontrollera efter defekter i deras säten. Även små skador på bulthuvudet eller gängan tyder på att du måste byta fästelementen. Efter detta så kontrollerar du komponentens yta efter frånvaro av rost och att lämpligt smörjmedel på dess yta finns kvar.
Tecken på fel med trasiga hjulbultar och hjulmuttrar
- slipande ljud hörs från hjulens sidor när du kör eller bromsar;
- slipande ljud hörs när du skruvar loss fästelementen från sina platser;
- tuggande och tjutande ljud hörs när muttrarna eller bultarna lossas;
- svårare att avlägsna komponenterna;
- opålitliga fästelement på komponenterna.
Orsaker bakom fel med hjulbultar och hjulmuttrar
Den vanligaste orsaken bakom felaktiga hjulfästelement är felaktig momentkraft. För hög åtdragningskraft kan skada bultarnas gängor, tappar eller säten där dem sitter i hjulnavet, medan för låg åtdragningskraft leder till att fästelementen deformeras och går sönder och skadar sina säten. I båda fallen så ökar du risken rejält för en olycka eftersom hjulet kan plötsligt lossna under körning.
Brott hos komponenterna brukar orsakas av exempelvis att du väljer felaktiga fästelement som inte matchar bilens hjulskivor som när du byter till legeringsskivor exempelvis. För korta bultar kan inte försäkra dig pålitligt hjulfäste, och för långa bultar kan råka komma i kontakt och skada komponenter hos bromsmekanismen. Om komponenternas former inte heller matchar sätena där dem ska sitta så kommer fästelementen att lossna mycket snabbare med tiden.
Du smörjer in hjulbultarna med hjälp av specialprodukter som tål höga temperaturer och att sköljas. Om du ignorerar denna rekommendation så kommer de gängade lederna att fastna på grund av rost. Dessutom brukar smörjmedelsbrist öka risken för skav hos komponenternas ytor.
Så lagar du hjulbultar och hjulmuttrar
Du återställer hjulbultarna och hjulmuttrarna genom att rengöra dem från smuts, rost och smörja in dem med fett med hjälp av specialmedel. Skär aldrig i gängan och skär aldrig ut skadade gängdelar från komponentens ände.
Du minskar risken för att komponenterna fastnar genom att underhålla dem med värmetåliga smörjmedel. Dessa appliceras bara på hjulbultarnas och hjulmuttrarnas gängor.
Så byter du hjulbultar och hjulmuttrar
Att byta hjulbultar och hjulmuttrar är lätt. Gör bara följande:
- lossa på hjulfästelementen;
- lyft upp fordonet med domkraft;
- skruva loss bultarna eller muttrarna;
- kontrollera att komponenternas säten inte är skadade;
- applicera smörjmedel på gängytorna och skruva in komponenterna;
- sänk ned fordonet och dra åt fästelementen med momentkraften som anges i fordonets medföljda tekniska manual.
Om en bult eller mutter bara byts ut så ska du kontrollera att det är exakt samma som redan finns installerade. När du byter ut alla fästelement så ska du byta ut dem i den ordning som anges i fordonet medföljda manual. Detta försäkrar dig om korrekt hjulinställning och så att den ligger perfekt med sin yta mot bromsskivan.