Axelupphängning bil
Axelupphängning till
Axelupphängning: användbar information
Så upptäcker du fel med axelbalksbussningar
Du tar reda på hur utslitna komponenterna är genom att noggrant inspektera bakhjulen på din bil. Om du märker felinställda hjul som var OK innan så kan det tyda på en trasig bussning
Mer ingående diagnostisering kräver att du monterar fordonet över reparationsgrop, avlägsnar bussningarna och inspekterar dem, efter du har rengjort dem från smuts. Om du upptäcker sprickor, slitage eller andra slags skador på gummit på komponenten så är det bevis på att bussningen är trasig och bör bytas.
Du kan behöva diagnostisera bussningarna på axelbalken ytterligare om du stöter på följande:
- Skrap- och knackljud hörs från hjulupphängningen när du kör på vägbanor med låg kvalité
- Försämrad styrning, långsammare svar från ratten, ostabila kurvtagningar;
- Ojämnt däckslitage.
Orsaker bakom fel på axelbalksbussningarna
Ett av skälen att komponenterna måste bytas är att det är slutet på deras livslängd. Axelbalksbussningar är relativt pålitliga komponenter med en livslängd på upp till 100 000 km körsträcka. Men aggressiv körning med fordonet på dåliga vägunderlag minskar livslängden markant.
Den installerade komponentens kvalité spelar också en viktig roll. Om dess gummidel är tillverkat med ett olämpligt material så kommer det att gå sönder snabbare och komponenten kommer att behöva bytas tidigare då.
Så byter du ut axelbalksbussningar
Att byta ut dessa slags komponenter är mycket tidskrävande eftersom det kräver särskilt borttagningsverktyg så överlåt helst detta åt proffsen vid en dedikerad verkstad istället. Men om du har verktygen och kunskaperna som behövs kan du byta ut bakre axelbalksbussningar på egen hand med hjälp av följande steg:
- Ställ upp fordonet på en slags ramp för att den skall stå stilla helt.
- Du underlättar arbetet genom att lyfta upp fordonets baktill med en domkraft och avlägsna bakhjulen. Om du har tillgång till en bilkran så behöver du ingen domkraft.
- Koppla loss bromsregulatorstången (från vänstra sidan) från bakre balken. Du gör det genom att lossa på fästklippet och föra handbromsen åt sidan (på högra sidan).
- Använd en skiftnyckel och skruva loss bultens mutter som kopplar bakre balken till hållaren.
- Lyft upp bilens bakre del med domkraft och flytta ned balkens ögla.
- För in ett tidigare förberett träblock mellan balken och bilens karosseri så att balken är nedanför öglan och tryck sedan ut bussningen med hjälp av ett borttagningsverktyg.
- Rengör komponentens installationsplats från smuts, damm, rost och smörj in den med smörjmedel eller en tvållösning och tryck in den nya bussningen med hjälp av ett borttagningsverktyg. Använd inte fett smörjmedel eller motorolja då dessa ämnen kommer att förstöra bussningens gummidelar mycket fort.
- Montera tillbaka komponenterna i omvänd ordning. Dra åt bultarna hos dem nya bussningarna efter du har tagit ner bilen från domkraften.
- Ställ in hjulen.
Det rekommenderas att alltid byta bussningarna parvis, eftersom komponenterna utsätts för samma mängd påfrestningar vid drift. Dessutom ska du tänka på att hur du byter främre bak respektive bakre balk är olika. Hur du byter bussningarna på just ditt fordon varierar mellan olika modeller, så se till att läsa på om detta i ditt fordons medföljande tekniska manual innan du påbörjar arbetet.