Spindelled bil
Kulled till
Kulled: användbar information
En kulled behövs för att producera en rörlig förbindelse mellan lagerhuset och nyckelbenet. Den är monterad i en nyckelbens öga. Den mekaniska påfrestningar som en kulled måste motstå är höga. Därför ge tillverkaren akt på en generös storlek. Det kan dock finnas en skåda på grund av slitage eller materialfel. En fraktion av kulled kan leda till ödesdigra konsekvenser tills förlusten av hjulet. Därför bör en defektiv kulled repareras omedelbart.
Ett typiskt exempel av skador på kulleden är situationen när konstiga ljud hörs vid låga hastigheter medan svängning. Dessa försvinner ofta vid högre hastigheter. Anledningen till detta är att belastningen på styrning vid låg hastighet är större än vid hög. Knickande ljud vid körning är andra signaler som visar en defekt i styrarmen. I varje fall måste en verkstad undersöka problemet. Ersättning av en kulled kräver specialverktyg med deras hjälp kulleden kan dras och pressas.
Efter att kulleden har installerats måste en hjulinställning utföras. Detta är särskilt viktigt, även om armen har demonterats. I många fordon är en kulled nödvändig eller fördelaktig. I vilket fall som helst kan en ny kulled användas eftersom kostnader för de flesta fordon är inte särskilt höga. Det är också bra att ersätta kulledar på båda axlar. Du kan även beställa från oss ett dörrhandtag och en termostat. Kanske är du också ute efter en omläggning, en förångare, en tvättvattenmunstycke, ett bältevakt eller nån annan del för din bil? Vår webbshop är definitivt rätt plats för din beställning.
Så upptäcker du ett trasigt kulled
Börja med att inspektera damaskerna. Om damaskerna inte är skadade så ska du kontrollera efter lateralt och axiellt fritt spel. Detta kan du göra med hjälp av ett vibrationsställ vid en servicestation.
Du kan behöva diagnostisera kulledet ytterligare om du hittar följande symptom:
- försämrad motorstyrning;
- konstiga ljud hörs under rörelse;
- skrikljud hörs vid kurvtagningar;
- ojämnt däckslitage;
- svårare att ta svänga.
Orsaker bakom fel med kulled
Under drift så utsätts komponenten för rejäla belastningar. Körning vid höga hastigheter på lågkvalitativa vägar ökar risken för att komponenten deformeras. Skador kan också orsakas av krafter vid vägolyckor eller för starka krafter applicerade under dess installation.
Nötningsslitage på kulledet händer ofta när skyddshöljet har skadats. Vatten och lera tränger sig in då i gummiskyddets sprickor vilket snart spolar ut allt fett och korroderar komponenten.
Ett ökat glapp mellan huset och kulledstappen beror på slitage på kontaktytorna. För det mesta så beror detta på materialets naturliga åldrande. Ju större glapp, ju lösare sitter tappen i huset.
Kulledets slitage kan också orsakas av dess låga kvalité. Fastsmidda modeller håller längre. De är det bästa valet för fordonet som ska användas i förhållanden med höga belastningar.
Så lagar och byter du ut kulleder
Kulleder ska bytas ut vid en servicestation efter varje 70 000-100 000 km körsträcka. Vid mindre defekter så kan du återställa komponenten med vätskepolymer. Ett kulled kan också förändras till en nedmonterad sådan för just detta syfte också. Du blir väck problem som fritt spel genom att justera komponenten genom att dra åt dess muttrar och byta ut smörjmedelsvätskorna.