Huvudbromscylinder bil
Bromshuvudcylinder till
Bromshuvudcylinder: användbar information
Huvudbromscylinder är en del av hydrauliskt bromssystem. Som största cylindern i systemet gör den ett betydande bidrag till att det finns nödvändiga trycket. Vanligtvis består huvudcylindern av två separata tryckkammare. Därigenom är det möjligt att använda två olika bromskretsar som är oberoende av varandra. Detta är mycket viktigt för säkerheten av fordon. När bromspedalen trycks, börjar kolven röra sig. Om föraren släpper bromsen, kommer kolven och fjädret tillbaka.
I en typisk huvudbromscylinder används två typer av kolv: primär kolv och sekundär kolv. Om en av de två kolvarna går sönder så reduceras bromseffekten, men det räcker ändå för att bilen kan stanna. När föraren förstår att bromseffekten plötsligt minskar kan det indikera en defekt i huvudbromscylindern. Eftersom broms är mycket viktig för säkerheten, bör cylinder bytas omedelbart. Problemet kan bestå däri att en cylinder läcker. I det här fallet måste den bytas ut.
I alla fall bör du kontakta ett servicecentrum för att reparera eller byta huvudcylinder. Eftersom detta är en säkerhetskomponent, kan en oerfaren amatör orsaka omfattande skador. Funktionen hos cylindern kan testas med ett trycktest. Du bör använda bara en ny cylinder som producerades av en pålitlig tillverkare. Letar du efter en stabilisator, ett skyddsrör, en bränslemätare, ett dörrhandtag, en böjning, en tvättvattenpump, en värmeväxlare eller någon annan del? Ta en titt på vår webbutik och känna på våra låga priser!
Defekt huvudbromscylinder
- Fel på kolven;
- Tätningen har töjts ut;
- Tanklockets luftventilen är skadad;
- Den flexibla slangen har utvidgats;
- Densitetsbrott mellan kolven och den inre tätningen;
- Ersättningsporten har blockerats;
- Tätningen i en av kretsarna är skadad;
- bromsvätska läcker på ställen som är anslutna till expansionstanken.
Tecken på felaktig bromshuvudcylinder
- Det är omöjligt att använda bromspedalen;
- Fordonet sladdar under bromsning;
- Bromspedalens rörelser är alltför mjuka;
- Ökad stoppsträcka på grund av dålig bromsprestanda;
- Bromspedalen är alltför snäv;
- Bromsar beter sig konstigt, huggande och avger visslande ljud.
Orsaker till felaktig bromshuvudcylinder
- Användning av bromsvätska av låg kvalitet;
- Ojämnt pedalläge;
- Den inre kolvtätningen har delvis förlorat tryck;
- Slangar av dålig kvalitet är installerade;
- Delar har skadats av mekaniskt tryck;
- Körning på vägar av dålig kvalitet.
Diagnostik
När bromssystemet skadas, tänds vissa lampor på instrumentbrädan. I detta fall är det nödvändigt att göra en diagnos av systemet. Gör först en visuell inspektion av huvudcylindern. Kontrollera bromsvätskeläckage. Ägna särskild uppmärksamhet åt anslutningsinställningarna på platser för rör och kretsuttag. Du måste också se till att denna del inte skadats genom mekanisk nötning. Mät sedan trycket i kretsarna. Du kan ta hjälp av en mätare. Sätt den i spåren i kretsen. Stäm av mot kontrollvärdet, som anges i den tekniska dokumentationen. I syfte att styra lufttäthet hos huvudbromscylindern, är det nödvändigt att använda en speciell ställning till bilen.
Reparation och byte av bromshuvudcylindern
För att byta denna del, görs följande:
- Ta bort ackumulatorn;
- Ta bort ljudisolerande foder i motorrummet genom att lossa skruvarna och lossa klämmorna;
- Lossa monteringsdelarna av kablarna till bromsvätskenivån sensor;
- Lossa de 4 muttrarna som håller bromsslangarna;
- Ta bort den skadade cylindern;
- Häll bromsvätska i den nya delen;
- Sätt fast behållare med bussningar på den nya cylindern;
- Montera delen.
Efter byte av huvudcylindern, kontrollera att bromspedalen fungerar. Är pedalen mjuk, måste bromssystemet pumpas upp.