Bromsreduceringsventil bil
Bromskraftsregulator till
Bromskraftsregulator: användbar information
Bromsstyrning används i bilen för att kontrollera hur effektiv en pneumatisk eller hydraulisk broms fungerar. Varje gång du bromsar uppstår ytterligare belastning på framaxeln under påverkan av fysiska krafter, medan belastningen på de bakre axeltryck minskar. Detta är särskilt viktigt när bakhjulen inte har bra grepp med vägen. Bromsstyrning skapar en balans, så att bromskrafter är jämnt fördelade mellan de två axlarna.
Många moderna bilar använder elektronisk bromsstyrning. Bromsstyrning ska inte förväxlas med antiblockeringssystem (ABS). Först när bromsstyrning och antiblockeringssystem används tillsammans kan man optimisera bromseffektivität för olika situationer. ABS förhindrar att hjulen låser sig, medan bromsstyrning redan fungerar. Fel på delan kan fördröja bromsning. Dessutom är det möjligt att de bakre bromsarna är sämre än de på framsidan, då kan bilen bli instabil under bromsning. Då bör du ersätta dem omedelbart, eftersom bromsarna är viktiga för säker körning.
Bromsstyrning behöver dock sällsynt bytas ut. Endast i undantagsfall är orsaken till felet slitage. Mycket oftare går detaljen sönder som en följd av olyckan. Reparation måste göras i servicecenter för att det inte finns några problem med säkerheten. Hos oss hittar du många andra delar av bromssystemet, såsom bromsbelägg och bromsslangar. Dessutom har vår butik ett brett sortiment, som bland annat inkluderar luftfilter, fendrar, blinkers och fönster. Varje bilägare bör titta på vår webbutik.
Defekt bromsservo
- Skador på grund av mekanisk påverkan,
- Metallen har rostat;
- Felvinklade stämplar;
- Brustet ställdon.
Tecken på felaktig bromsservo
- Fordonet sladdar vid bromsning;
- Bromspedalens rörelse är hårdare;
- Bakhjulet låser sig inte helt när bromspedalen går hela vägen ner,
- Ökad stoppsträcka;
- Förstärkarens tätning visar att olja eller bromsvätska läcker;
- Luft kommer in de bakre kretsarna;
- Varningslampan börjar lysa på instrumentbrädan.
Orsaker till felaktig bromsservo
- Överskriden kapacitet;
- Användning av bromsvätska med låg kvalitet;
- Oxidation på stämplar;
- Luft har tagit sig in i kretsen;
- Manöverarmen har lossnat eller skadats;
- Förseglingen har brustit;
- Systemet är smutsigt eller främmande föremål har tagit sig in.
Diagnostik
Det är ganska svårt att diagnostisera den defekta delar på egen hand. Det beror på de tecken som pekar på fel i servo och bromsdelar är lika. Kontrollera delarna varje gång du fyller på bromsvätska, vilket är med ungefär 1-1,5 års mellanrum. Bromsförstärkare kan användas i omkring två år.
Byta bromsservo
Delen kan inte repareras. Om en inspektion visar att bromsservon är ur funktion, skall den bytas ut. I de fall där systemet har allvarliga fel och driftstörningar, ska bromsservon stängas av under en tid. Detta görs vid huvudbromscylindern direkt till baksidan av kretsen. För att ta bort den gamla delen och installera en ny, skruvar du ur skruvarna till de två rören och de två flyttbara röret skruvas loss. Ett byte bör endast utföras av en verkstad.