Bromsokshållare bil
Hållare bromsok till
Hållare bromsok: användbar information
Så upptäcker du fel med bromsokshållaren
Att diagnostisera bromsokshållaren kräver att du följer två steg. Första är att beräkna bromsprestandan hos alla hjulen. För detta behöver du accelerera bilen på en plan asfalterad väg till en hastighet 30 km/h och sedan efter du har tryckt ned kopplingen eller försatt bilen i neutralläge så ska du trycka ned bromspedalen hårt. Om bilen inte sladdar så fungerar bromsoken och deras hållare helt utmärkt
Efter detta så kan du kontrollera delen. För att göra det mer bekvämt så kan du höja upp bilen med en domkraft och montera av hjulet. Du upptäcker fritt spel i hållarens styrstift genom att hålla ned bromsoket och försöka svaja på den. Vid fritt spel så måste anordningen monteras ned och kontrolleras mer ingående. Om styrstiftens hål i hållaren är utslitna så bör delen bytas. Sprickor i hållarens yta eller deformationer är också underlag för att byta delen.
Du kan behöva inspektera bromsokshållaren ytterligare om du upplever följande:
- konstiga ljud vid inbromsning;
- fordonet drar åt ena sidan;
- förlorad dynamisk prestanda hos fordonet;
- förlorad bromseffektivitet;
- hjulen låser sig;
- ojämnt bromsbeläggsslitage.
Orsaker bakom fel med bromsokshållare
Bromsokshållaren tillverkas med hårda legeringar som håller länge. Du behöver sällan byta dessa. Vanligen brukar bromsokens styrstiftshål eller fästbultshållen bli trasiga och ibland spricker själva hela delen i sig.
Ökat gap mellan hållaren och styrstiften beror på bristande smörjning inuti komponenten samt att du inte använder fordonet efter dess angivna tekniska krav eller bryter mot dem vid användning. När styrstiftens skydd går sönder så tränger sig smuts och fukt in i hållaren som förstör den snabbare och sedan får komponenterna att fastna tillslut.
Snedvridning är ett vanligt fel med bromsokshållaren. Detta sker när främmande objekt tränger sig in i hållaren vid körning. Men det kan också orsakas av kollisioner eller installationsfel av anordningen.
Om du kör ofta på lågkvalitativa vägar så riskerar du att fästelementen lossnar som håller fast hållaren till styrspindeln. Om du inte drar åt dem i tid så kan hela delen gå sönder när du bromsar vilket är livsfarligt.
Vid lång användning så kan monteringsspåren som bromsbeläggen sitter i slitas ut. Då ökar risken för snedvridningar och skrammel uppstår.
Så byter du ut bromsokshållaren
Det är sällan svårt att byta ut bromsokshållaren och kan lätt utföras på egen hand. Följ bara dessa steg för bytet:
- Lossa på hjulbultarna eller muttrarna.
- Lyft upp fordonet med domkraft och installera stöd under den.
- Avlägsna hjulet efter du har skruvat loss dess fästelement.
- Skruva loss bromsokets styrstift och koppla loss den från hållaren. Knyt fast bromsoket till stötdämparens fjäder eller någon annan hjulupphängningsdel med en kabel för att förhindra skador på bromsslangen.
- Ta ut bromsbeläggen ur bromsokshållaren.
- Skruva loss fästelementen som håller fast hållaren till styrspindeln.
- Avlägsna hållaren och installera den nya på plats.
- Installera nya styrstift och fyll på med högtemperaturtåligt fett och byt ut dammskyddshylsorna.
- Montera tillbaka bromsoket genom att följa stegen i omvänd ordning.