ABS ring bil
Abs krans till
Abs krans: användbar information
Så upptäcker du en trasig ABS-sensorring
Du utvärderar komponentens skick genom att höja upp bilen med domkraft och inspektera sensorringen, genom att rotera hjulet försiktigt. Sprickor, krossade tänder, lösa fästelement på platsytan, lös magnetremsa, tyder på att delen har gått sönder.
Du behöver diagnostisera ABS-sensorringen ytterligare om du ser följande symptom:
- motsvarande indikatorlampor lyser upp på instrumentpanelen;
- bilen sladdar vid inbromsning;
- det krävs stor ansträngning för att vrida på ratten;
- Bromseffekten är avsevärt försämrad, speciellt på på våta väglag och på grusvägar.
Orsaker bakom fel med ABS sensorring
ABS sensor ring sitter på fordonets undersida och utsätts hela tiden för smuts, fukt och kemikalier. Vanligen tillverkas den av stark metall så ringen kan spricka med tid och användning. Komponenten kan dessutom drabbas av korrosion vid långvarig exponering. På grund av långvarig miljömässig aggressiv påverkan så kan magnetremsan lossna från puls ringarna.
Om du ofta kör på dåliga vägunderlag så kan delen också skadas. Grus som tränger in eller om du slår i objekt så kan ringen snedvridas eller brista helt och hållet.
Ibland så felar delen på grund av installationsfel. Bland annat kan ringen drabbas av frakturer på grund av för hög applicerad kraft på den så den trycks mot kardanknuten eller så att den överhettas. Vårdslös hantering när du avlägsnar drivknutsdamasken kan ge liknande effekter.
ABS sensor ring kan gå sönder i förtid på grund av fel i andra komponenter i hjulupphängningen. Exempelvis kan hjullagret slitas ut, vilket leder till att hjulet snedvrids vilket leder till kortare avstånd mellan sensorn och ringen. Detta leder till att komponenterna börjar gnuggas mot varandra och sedan slits tills förstörelse.
Så byter du ut ABS sensorringen
Du kan installera den nya delen både vid en servicestation och på egen hand. Hur svårt detta är och hur du går tillvida med just ditt fordon beror på vad du har för slags fordon och var komponenten ifråga sitter. Om fordonet är utrustad med en ring som är integrerad i själva hjullagret så måste du troligen byta ut hela denna anordning. Om komponenten sitter monterad på kardanknuten så måste du komma åt knutens yttre del först. För att göra detta så plockar du ned hjulet, avlägsnar bromsoket, kopplar lossstötdämparen och sedan försiktigt slår ut ringen från anordningens yttre spår. Innan du installerar den nya delen på plats så ska du rengöra dess monteringsplats från smuts och rost och sedan smörjas in. Värm gärna upp delen i förväg så blir installationen lättare.
Om du saknar erfarenheten som krävs för detta så är det bäst att söka professionell hjälp. När du byter ut delen på egen hand så ska du följa biltillverkarens rekommendationer.