Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil
De är separerade av ett termisk material från varandra. I ett motorfordon används en värmeväxlare för fordonets värmesystem. Den kan också kallas en värmeradiator. Utbytet av värmeenergi sker mellan luften och kylvattnet. Som skiljmedel används aluminium. Genom värmeväxlaren eller radiatorer flyter kylvattnet som värms upp av motorn. Värmen överförs till luften. Den uppvärmda luften leds in i det inre och värmer det upp.
Eftersom värmeväxlaren är effektivt endast när kylvattnet har en relativt hög temperatur tar det en stund tills värmaren arbetar ordentligt i ett motorfordon. Vid låg fart styrs luften av en fläkt genom värmeväxlaren. Om värmaren inte fungerar kan en defektiv värmeväxlare vara orsaken till detta. Ibland kan accesslinjer vara igensatta. En blåst tätning kan orsaka situatinen när funktionering minskas.
Beroende på installationen kan ersättning av en uppvärmningskylare vara en mycket komplicerad procedur. Ofta bör många andra delar avlägsnas för att ens nå värmeväxlaren. Värmeelementet är dock inte särskilt känsligt för slitage, så det normalt fungerar igenom hela livslängd av bilen utan några fel. Men om ersättning blir nödvändig, behöver du hitta en billig värmeelementet i högsta kvalitet. Vill du köpa även andra delar, t.ex. ett vevhus, en styrväxelspump, ett oljefilter, ett oljetråg, en pendelstödsarm, ett hjul eller ett hjulnav? Vi har ett brett sortiment i vår webbutik, så att du kan beställa alla delar till din bil hos oss jättelätt.
Så upptäcker du fel hos kupéns värmeelement
Omfattande diagnostisering av kupéns värmeelement och upptäcka arbetsvätskeläckage kräver att du plockar isär komponenten. Du kan däremot upptäcka om komponenten är igentäppt eller inte på följande vis: rör i komponentens inlopps- och utloppsrör med handen. Om du känner en signifikant skillnad i temperaturen mellan dem så tyder detta på ett igentäppt system.
Du kan behöva diagnostisera kupéns värmeelement mer ingående om du finner följande symptom:
Orsaker bakom fel med kupéns värmeelement
Inkorrekt användning av kupéns värmeelementet brukar leda till att den smutsas ned externt. Denna process kan påskyndas om du inte byter ut kupéfiltret efter angivna underhållsscheman som finns.
Orsaken bakom fel med värmeelementet kan också vara att det har täppts igen internt. Under fordonets drift så kan svåra avlagringar samlas inuti elementets olika kanaler och närliggande anslutningsrör vilket leder till att systemet blockeras och frostskyddsmedel börjar läcka. Igentäppningen kan också ske på grund av två inkompatibla arbetsvätskor. På grund av deras olika kemiska sammansättningar så sker koagulering och den viskösa massan fastnar på kanalernas innerväggar. Under vintern så kan elementen fela på grund av snö som tränger sig in via luftens insugningsrör.
Förlorad täthet hos komponenten brukar inträffa när metallrören korroderar på grund av långvarig exponering av fukt. Mekaniska skador på komponenten och deformationer på den brukar orsakas av felaktiga installationer.
Så lagar du värmeelementet
Ibland så kan värmeelementets normala funktionsduglighet återställas genom att bara rengöra elementet. Många modeller kan sköljas med en särskild vätska. Detta ska bara göras i fallen där komponenten inte har några mekaniska skador. Det är svårt att laga komponenten själv, så vi rekommenderar att du överlämnar detta arbete åt kompetenta proffs istället.
Så byter du ut kupéns värmeelement
Att byta ut det gamla värmeelementet mot ett nytt är lätt. Beroende på fordonsmodellen ifråga så kan proceduren skilja sig åt mellan olika modeller, men det brukar finnas vissa allmänna riktlinjer. Främst så ska du dränera värmeelementet innan du plockar bort det. Dessutom ska du kontrollera dem närliggande rörens och avtappningskranens skick under utbytet. VId skador eller korrosion så byter du ut dem med. Packningarna ska bytas ut i samband med värmeelementet. Efter du är färdigt med allt så fyller du på värmeelementet med arbetsvätska, startar motorn och kontrollerar att hela systemet är vätsketätt.