
Kupéfläkt till bil
Fläktmotor till
Fläktmotor: användbar information
Fläktmotor är en viktig del av ventilationen. Med hjälp av fläkten transporteras luften in i salong och satts i rörelse. Även för luftkonditionering och uppvärmning är fläktmotor mycket viktigt eftersom den kylda eller värmda luften kan fördelas snabbt med dess hjälp. Förare kan styra kraften av fläkten. Eftersom brusnivån vid hart arbete är mycket hög, änvänds för kontinuerlig drift en låg nivå.
Om fläktmotor har en defekt kan detta visas på flera sätt. En fullständig förlust av funktion har dock vanligtvis andra orsaker. Detta gäller även för tillfälliga misständningar eller andra felfunktioner. Ett skramlande ljud under drift kan tyda på en lagerhaveri. Ibland kan dock en främmande kropp finnas i motorn. Detta kan ofta avlägsnas med tryckluft. Diagnosering är inte lätt. Eftersom det är svårt att demontera fläkten, bör en korrekt diagnosering görs först. I moderna fordon är det tillräckligt ibland att läsa styranordningen och att utvärdera felkoden.
En bra fungerande fläkt är viktig för bekvämligheten i fordon. Därför bör reparation inte skjutas till sparlåga. En ny fläkt är inte dyr och kan även installeras av en erfaren amatör. Utbytesdelen kan köpas billigt hos oss, så att reparationen i en verkstad inte blir dyr. Hos oss hittar du också luftfilter, huvor, styrspindel, styrfilter, spoiler, oljefilter och många andra delar som du behöver. Genom vår webbutik kan du spara en massa pengar på underhåll och reparation av din bil.
Så upptäcker du fel med kupéfläkten
Börja med att kontrollera efter kabelfel. Detta beror oftast av säkringar som har gått. Fel hos säkringens och reläskåpets kontakter brukar vara rätt vanligt. Du upptäcker denna slags skada genom att förflytta kablarna som går till enheten. Om motorn börjar fungera efter detta så ska du inspektera kontakterna.
Ett annat skäl varför fläkten inte kanske fungerar är att fläktens hastighetsbrytare är trasig. Kontrollera så att den fungerar genom att ansluta dit en indikatorlampa. Använd en 12 V-lampa för detta och löda fast två kablar till dess bas. Plocka sedan isär mittkonsolen för att komma åt baksidan av brytaren. Jorda sedan den negativa kabeln till fordonets chassi och slå på tändningen utan att starta motorn. Anslut den andra kabel till första, sedan andra, och sedan tredje anslutningskontakterna, samtidigt som du byter fläkthastighet. Om brytaren fungerar så kommer lampan att lysa. Om lampan inte lyser så ska du ansluta kabeln till den positiva polen eller någon annan positiv kontakt. Om lampan fortfarande inte lyser så är det fel på kabeln eller så har en säkring gått.
Du kan behöva diagnostisera kupéfläkten om du stöter på följande tecken:
- kupévärmaren aktiveras bara vid vissa omständigheter (exempelvis när motorn värms upp;
- kupévärmarens relä fungerar inte korrekt;
- värmefläkten körs bara vid full hastighet;
- kupévärmaren aktiveras inte när du slår på den.
Orsaker bakom fel med kupéfläkt
Kupéfläktens drift kan störas av flera olika faktorer. Externa faktorer inkluderar påverkan från fukt, vilket leder till oxiderade kontakter. Interna faktorer är problem med elektriska kretsen som vid ökad spänning eller kortslutning så kan säkringen gå vilket leder till att fläkten börjar fela. Samma sak händer om tändningens resistor eller relä felar. Orsaken bakom sprickor och flisor är intensiva mekaniska stötar och överdrivna belastningar.
Inspektera fordonet regelbundet: då förlänger du livslängden hos dess olika enheter och komponenter.
Så lagar du kupéfläkten
I många fall så kan du återställa kupéfläktens drift genom att byta säkringen eller eliminera kortslutningen. Detta kräver att du arbetar vid en bänk vid en servicestation. En annan vanlig orsak bakom att fläkten felar är tändreläet. Då byter du komponenten. Motorfel kan också påverka komponenten. Om fläktens elmotor är igång men enheten är ostabil så kan det vara många olika fel som du måste du utesluta först. Fel med fläkten kan bero på dålig kontakt med fläktsensorns kontakter, motorborstar som fastnar, eller bränd motor. De första två felen går snabbt att åtgärda medan sista innebär att motorn måste bytas.