
Glödstift bil
Glödstift diesel till
Glödstift diesel: användbar information
Hur identifierar jag ett trasigt glödstift?
Glödstiften kan diagnostiseras både vid en servicestation eller på egen hand. Detta kan du göra med flera olika metoder. Första metoden kräver att du har en multimeter till hands. Ställ in enheten att mäta motstånd. Anslut enhetens ena avkännare till glödstiftets utgående del, och den andra avkännare till fordonets karosseri. Om ingen kontakt finns så är det fel på komponenten.
Du kan behöva diagnostisera glödstiften ytterligare om du hittar följande symptom:
- motorn startar inte eller svårstartad motor;
- motorn går felaktigt;
- vita avgaser syns.
Orsaker bakom fel med glödstift
En vanlig orsak bakom fel med glödstiften är att deras glödtrådar har nått slutet på sin livslängd, vilket är designade att hålla runt 50 000-60 000 km körning. Men problem med komponenten kan inträffa även vid kortare sträckor och då brukar orsaken ofta vara något fel i bränsleutrustningen. Fel i komponenten kan även orsakas av fel i regulatorn eller generatorn, såsom hög spänning.
Om en insprutare är nedsmutsad eller utsliten så riktas en stark bränslestråle mot glödtrådens arbetande element. Detta innebär att glödtråden tappar sitt skal och att glödtråden skadas.
Om styrreläet är skadat så kommer glödstiftet att överhettas. I detta fall så deformeras komponentens skal och smälter på dess yta så att glödtråden brinner upp. Själva reläet kan brännas, eller kablarna från den kan skadas eller abraderas.
Komponenten kan också fel på grund av felaktig användning, tillverkningsdefekter, eller lågkvalitativa komponenter. Elementet kan också skadas på grund av felaktig installation såsom felaktig åtdragning av den.
Så byter du ut ett glödstift
En trasig komponent ska endast bytas. Uppgiften ska överlåtas till pålitliga experter vid en servicestation eftersom komponentens material är mycket känsligt och kan lätt skadas vid felaktig installation.
Du håller glödstiften i bra skick genom att rutinmässigt kontrollera dem var 6:e månad. Komponenten ska bytas efter varje 60 000 km körsträcka.