
Tändspole bil
Tändspolar till
Tändspolar: användbar information
En tändspole krävs i varje fordon som drivs av en bensinmotor. I princip går det om en transformator som används för att generera en hög spänning. Tändspolen är kopplad till tändningslåset, brytaren och distributören. När tändningen slås på alstras ett magnetfält i spolen. Därefter, när brytaren öppnas i primärkretsen hos spolen uppstår en högspänningspuls. Denna överförs till tändstiften. På den så kallade radiolänk alstras slutligen en gnista som antänder bränsle-luftblandningen.
I moderna bilar används flera tändspolar så att varje cylinder har sin egen spole. Om ett fel uppstår arbetar fungerar därför bara en enda cylinder inte mer, men bilen kan användas. Med i dem flesta bilar som är i bruk idag finns det bara en tändspole. Om ett fel uppstår måste hela spolen bytas. Teoretiskt är det även möjligt att ersätta lindningen, men i praktiken bör det inte göras, eftersom en reservspol är inte särskilt dyr.
Eftersom ersättningen av tändspole är ett arbete med högspänning, bör det göras av en expert eller specialist. Utan en tillräcklig expertis kan det leda till allvarliga fel. Tändspolen har form av cylinder och är inte svår att hitta. Den får aldrig tas bort från tändningen. Du kommer att hitta en rätt reservspole för din bil. Vårt sortiment är mycket stort. Hos oss kan du hitta en lamell, en torkararm, en oljekylare, en stötfångare, en bränslemätare, en turboladdare, en sidovägg och allt du letar efter för din bilmodell. I vår webbutik är många bilmodeller representerade.
Fel på tändspolen
- spolen är skadad;
- delen är sliten;
- tändspolarna är överhettade;
- spolens spets är utsliten;
- tändblocket är sönder.
Tecken på felaktig tändspole
- kränkning av motorkolven slaghastighet, särskilt vid hög luftfuktighet;
- bilens effekt minskar avsevärt;
- hög bränsleförbrukning;
- "Check Engine" lampan lyser.
Orsaker till fel på tändspolen
- tändstift av dålig kvalitet;
- motorn är överhettad;
- tändspolen har påverkats av stadskörning, temperatur, smuts och damm;
- trasig isolering av spolen då den når 35000V;
- lösa fästen;
- vibrationer i spolarna;
- fel i den elektriska kretsen.
Diagnostik
Man behöver ingen specialutrustning för att identifiera fel i tändspolen. Du kan göra en yttre kontroll på egen hand. Spår av oxidation, mörka områden eller små sprickor på komponenten är tecken på fel.
Även små tecken på fel i spolen innebär att du behöver kontrollera bilen på en verkstad. Först kontrollerar en mekaniker motstånds indikatorer i tändblocken (primära och sekundära). En multimeter och en ohmmeter används för detta. För en primärspole är det normala värdet runt 0,5-2 ohm. Standard värden hos en sekundärspole varierar mellan 6000 till 15000 Ohm. Exakta värden anges av fordonets tillverkare, i den tekniska dokumentationen.
Spolen bör bytas ut efter 60.000 till 80.000 kilometer. Du behöver göra en kontroll minst två gånger per år eller var 30.000 kilometer.
Reparation och byte av tändspole
Tändspolen kan inte repareras. Kommer syre in i huset, kommer situationen förvärras. Du behöver göra ett byte även om felet är minimalt. Korrekt arbete i tändspolen är beroende at att kablar fungerar. Att byta går snabbt, men du behöver hjälp från en verkstad.