Tändstift bil
Tändstiften till
Tändstiften: användbar information
Ett tändstift krävs för att antända bränsle-luftblandningen i en förbränningsmotor. I tändspolen alstras en spänning som styrs över tändstiften i motorrummet. Mellan de två elektroderna uppstår en gnista som utlöser en liten explosion i motorrummet. Detta förflyttar i sin tur cylindern. Ett tändstift är gjord av stål och har en distinkt gänga med vilken den är fäst till motorblocket. Under optimala förhållanden brukar gnistan tvätta sig själva om de inte uppfylls, t.ex. av ogynnsam temperatur, detta kan orsaka misständningar.
En bilmekaniker kan inse att motorn är korrekt inställd under förutsättning av tändstift som har använts under lång tid. De så kallade bildljus är tips om huruvida blandningen är för rik eller för mager. Avståndet mellan de två elektroderna är en viktig faktor. Dessutom måste värmevärde tändstiften matcha motorn. På båda punkter bör tillverkarens rad följas. I praktiken är det så att tändstiften säljs för vissa modeller, så att åtminstone i moderna fordon uppstår detta problem sällan.
Bytet av ett tändstift kan göras av en amatör. Först måste tändstiftet tas bort. Därefter skruvas gamla tändstiften bort med en särskild tändstiftsnyckel och slutligen skruvs en ny del. Därefter måste bara tändstifter föras till sitt ursprungliga plats. Under installationen bör iakttas att den yttre elektroden inte är böjd. I vår onlinebutik finns det också tändning och tändspolar. Du hittar också ett brett sortiment av kvalitetsprodukter, t.ex. bromsbelägg, horn, vingar, fönster, koppling plåt, stång och stötdämpare.
Tecken på felaktiga tändstift
- avgaser med hög CO-halt;
- Motorn startar med svårigheter men startmotorn fungerar;
- minskning av dynamik;
- avsevärda vibrationer i motorn när bilen körs (främst tomgång);
- torque och och kraft minskar;
- ökad bränsleförbrukning.
Orsaker till felaktiga tändstift
- avlagringar på kärnan;
- kolvringarna är slitna;
- kylsystemets pump stryps eller går sönder;
- tändstiftets temperatur är felaktigt;
- lång tändning;
- motorn är överladdad;
- fel i vattenkylningen.
Diagnostik
Det räcker ofta med att göra en visuell kontroll för att avgöra tändstiftens skick och ta reda på orsaken till fel. Du behöver bara bedöma färgen på tändstiftets isolatorspets. En grå eller gul-brun färg är tecken på att delen fungerar. Torra eller sotigt svarta avlagringar pekar på:
- alltför kalla tändstift;
- extremt mättad blandning;
- vakuumfall;
- sen tändningspunkt;
- låg kompression;
- ökat glapp mellan kontakter.
Reparation och byte av tändstift
Många tillverkare hävdar att tändstift inte kan repareras - De kan bara bytas. Reservdelens livslängd överstiger oftast inte 15.000 kilometer. Byte av tändstift bör göras i följande ordning:
- Koppla bort tändningens strömförsörjningskablar.
- Rengör tändstiften av nedsmutsning med hjälp av tryckluft.
- Montera nya tändstift och kontrollera avståndet (avståndet hittar du hos tillverkaren).