
Bladfjäder bil
Fjäderblad till
Fjäderblad: användbar information
Så upptäcker du fel hos bladfjädern
Bladfjädrarna ska diagnostiseras efter varje 10 000 km körsträcka. Låt bara riktiga proffs få testa dessa slags komponenter. Inspektionen kan utföras utan att behöva plocka isär komponenten. Om komponenten plockas isär från fordonet så ska den inspekteras på en särskild bänk som simulerar dess typiska arbetsförhållanden. Noggrannare kontroll kräver ett rullställ. Det är experter som kan ta reda på hur böjd fjädern är för att kunna veta om det är något defekt med den eller inte.
Du kan behöva diagnostisera bladfjädern ytterligare om du upptäcker följande symptom:
- vägstötar som överförs helt och hållet till bilens karosseri;
- konstiga ljud hörs;
- fordonet dras regelbundet åt ena sidan;
- ökad styvhet i hjulupphängningen;
- fordonets ena sida ligger lågt;
- lägre avstånd till marken från bilens undre del.
Orsaker bakom fel med bladfjädern
Den vanligaste orsaken bakom deformerade bladfjädrar är att dem är av låg kvalité. Om du överbelastar din bil hela tiden och inte underhåller fordonet enligt schema, och kör aggressivt med fordonet och på andra terränger än vanliga vägar så kommer lågkvalitativa komponenter att gå sönder rätt snabbt.
Längsgående förskjutningar hos bladfjädrarna beror på skjuvningar hos fjäderns mittenbultar vilket leder till liknande följder. Därför rekommenderar vi att du regelbundet kontrollerar pålitligheten hos komponentens fästelement.
Brott i en bladfjäder upptäcker du genom att höra skrammel i metallisk form vilket kan bero på ett skadat eller ett förlorat stötstopp vilket ökar hjulupphängningens styvhet.
Korrosion beror på att du har bilen ståendes utomhus eller för att du inte lackar om bladfjädrarna i tid.
Så lagar och byter du ut en bladfjäder
För att förhindra skador så ska du regelbundet lacka om och smörja in platsen där bladfjädrarna kommer i kontakt med varandra. Detta förhindrar fjädertapparna från att sluta fungera.
Om en bladfjäder blir trasig under körning så ska du placera skiftnycklar på båda sidorna om den och knyta åt denna struktur med tråd hårt och sedan ta dig till närmsta servicestation. Se till att undvika alla gropar på vägen dit.
Om komponenten ej går att laga så ska den bytas. För detta behöver du då göra följande:
- lossa på muttrarna;
- koppla loss stötdämparen;
- lyfta upp fordonet och ställa stöd under komponenten för att avlasta den;
- avlägsna tappen, tryckplattan och fjäderbrickorna;
- avlägsna fjädern;
- avlägsna fogarna från öglorna;
- avlägsna spåren av smuts och rost som finns;
- inspektera fogarna, fjädertapparna, fjäderhängslena och fjäderbrickorna;
- om dessa komponenter är i gott skick så kan du använda dem till din nya komponent;
- installera dit den nya bladfjädern.