Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil

-
Information
Ett fjäderbenslager förbinder fjäderben med kaross. Om fjäderben och kaross anslutades direkt så fanns det inget utrymme för rotation eller för förändring av vinkel. Endast genom fjäderbenslager är detta möjligt. Fjäderbenslager används vanligen endast på framaxeln. För bakaxeln räcker en statisk lagring. Beroende på konstruktion kan ibland en ytterligare dämpningfunktion integreras. Som materialet används mestadels en kombination av metall och gummi.
Ett fjäderbenslager kan slitas ut och måste bytas ut. På samma sätt kan det gå sönder eller få stora skador genom en olycka. Om du hör knarrande ljud när du vrider på styrhjul, kan det betyda att någonting är fel på ditt fjäderbenslager. Eftersom fjäderbenslager är viktigt inte bara för komfort utan också för körsäkerheten är ett bekymmert att inte dröja med reparation. Detta arbete ska utföras av en verkstad. Efter att hjulet skruvades ut, bör fjäderben skruvas ut, eftersom fjäderbenslager befinner sig på den övre änden. Detta är inte svårt, men kräver erfarenhet och vanligtvis ett specialverktyg.
Ett fjäderbenslager på äldre fordon kan skadas på grund av slitage. Men det händer oftare att fjäderbenslager faller isär efter en mekanisk stöt. Många förare är först rädda när de hör konstiga ljud medan körning. Detta leder i allmänhet till ett snabbt besök av verkstad. Men ett trasigt fjäderbenslager kan vara en fara bara i undantagsfall. I vår moderna webbutik kan du också hitta ett fjäderben, ett hjullager, ett fönster, en spegel, en broms, en kamaxel och många andra reservdelar till låga priser. En titt på vårt omfattande sortiment lönar sig i alla fall.
Du kan utföra den primära diagnostiseringen av stötdämparfästet på egen hand. Du gör detta genom att vaja fordonet genom att luta dig på motorhuven. Om komponenten fungerar som den ska så ska du upptäcka fritt spel. Du måste också inspektera fästet. Du gör detta genom att kontrollera gummikomponentens skick. Om den ser snedvriden eller skadad ut så ska du byta ut fästet.
Du kan behöva diagnostisera stötdämparfästet ytterligare om du upptäcker följande slags symptom:
Om du upptäcker någon av dessa symptom så ska du genast söka hjälp från experter vid dedikerad servicestation för att få en mer exakt diagnostisering av hela drivlinan på en testbänk. Faktum är att symptomen kan tyda på fel hos andra komponenter som exempelvis stötdämparnas bussningar. Regelbunden undersökning ska utföras efter varje 1,5-2 år.
För tidigt fel i stötdämparfästet kan bero på nedsmutsning, korrosion eller låg kvalité. Komponentens livslängd minskas också om du kör med fordonet på lågkvalitativa vägar, temperaturförändringar, kör snabbt med fordonet ofta. Dessa faktorer påverkar både stötdämparfästets gummidel samt dess stötdämparlager och fästelement.
Om du upptäcker ett trasigt stötdämparfäste så ska du byta den genast. Annars så riskerar du att förstöra hela stötdämparen vilket leder till ännu dyrare reparationskostnader.
Komponenten måste bytas om gummielementen slitits ut eller om rullagret är trasigt.Vanligen brukar du byta fjäderstöttorna med hjälp av en reparationssats som brukar innehålla följande:
Bytet brukar utföras med hjälp av följande steg:
Kom ihåg att byta ut stötdämparfästet på egen hand är bara något du ska göra om du har erfarenhet med detta slags utbytesarbete. Tänk också på att proceduren kan variera beroende på om det är bakre eller främre hjulupphängningen som komponenten skall bytas från, samt vilken fordonsmodell som du har. Läs därför ditt fordons medföljda tekniska manual innan du påbörjar arbetet.