Registreringsnummer
Bildelar: Välj fordon
Billiga Tryckackumulator

Tryckackumulator till bil

Tryckackumulator från de bästa tillverkarna

Tryckackumulator till

Andra delar till din bil

Tryckackumulator: användbar information

Så upptäcker du fel med fjädringens hydrauliska ackumulator

Gör-det-själv diagnostik på fjädringens hydrauliska ackumulator görs i flera steg.

Börja med att kontrollera komponenterna och deras monteringsplatser: det får inte finnas oljespår på dem

Därefter skall du koppla kontakten från ackumulatorn och försök att applicera tryck på membranet med din hand. Om den lätt böjs så är det fel på delen.

för att utvärdera komponentens skick placeras specialmärken på expansionskärlen till den hydrauliska fjädringen. Inspektionen går sedan till på följande sätt:

  1. Kontrollera att tanken är fyllt med vätska upp till normalnivån.
  2. Höj upp karossen till översta positionen genom att aktivera frigångshöjdens justeringssystem och markera vätskenivån i tanken.
  3. Ställ sedan in så karossen är i sin nedersta position och markera vätskenivån igen. Intervallen mellan dem två olika markeringarna ska vara minst 7 punkter. Vid mindre, visar det på felaktigt fungerande ackumulatorer.

En mer komplex diagnostisering kan utföras på en verkstad med hjälp av specialutrustning.

Du kan behöva inspektera fjädringens hydrauliska ackumulator mer ingående om du finner följande symptom:

  • försämrad fjädringsegenskaper i stötdämparna;
  • konstiga ljud under körning;
  • lägre frigångshöjd;
  • stötar känns underifrån fordonet när du kör på ojämna vägar;
  • fjädringens felindikator lyser upp på instrumentbrädan;
  • ratten drar åt ena sidan;
  • det krävs mer kraft för att vrida på ratten.

Orsaker bakom ett fel på en hydraulisk ackumulator till fjädringen

Dessa delar är tämligen hållbara. Fel orsakas oftast av att man inte följer kraven på underhåll av den hydrauliska fjädringen. Kväve tenderar att förångas så se till att ladda ackumulatorerna efter varje 150 000-200 000 km körsträcka för att behålla trycket som krävs. Om du väntar längre än detta för laddning så ökar du risken för tryckfall som i sin tur ökar risken för att membranen spricker helt och hållet.

Din biltillverkare anger också när du ska byta ut hydraulvätskan. I äldre bilar ligger detta på mellan 50 000-60 000 km körsträcka medan i moderna fordon så är det runt 120 000 km. Vätskeutbytet kan kombineras med en system spolning vilket även ska utföras efter varje 120 000 km körsträcka. Om du ignorerar dessa rekommendationer så kommer ventilerna att fastna och rörens flödeskapacitet kommer att störas samt att pumpen kommer att brinna upp.

Om du använder dig av dålig olja i hydrauliska fjädringssystemet kan leda till att membranet och tätningarna går sönder i förtid. Vid nödfall så kan du fylla på systemet med motorolja som inte innehåller några tillsatser för att nå närmaste verkstad omgående.

Så byter du fjädringens hydrauliska ackumulator

Det rekommenderas att du byter ut delarna parvis. Hur du gör detta beror på bilens design samt antalet ackumulatorer som fjädringssystemet använder sig av. Om du planerar att byta ut på egen hand så ska du följa procedurerna som anges i fordonets medföljande tekniska bruksanvisningar.

Ofta brukar det vara lätt att avlägsna och installera nya delar på plats. Börja med att lätta på trycket i systemet och använd en kedjespindel nyckel för att skruva loss dem och sedan installera nya.

På vissa bilar så måste du avlägsna underramen för att kunna avlägsna och byta de centrala hydrauliska ackumulatorerna. I detta fall så är det bäst att överlämna arbetet åt riktiga proffs vid närmaste verkstad.

Högkvalitativa reservdelar: Tryckackumulator till din bil

FEBI BILSTEIN 03277 Produktinfo
  • Tryck [bar]: 23
  • Tjocklek [mm.]: 138,5, 166
  • Innehåll [liter]: 0,5
  • Position: Bak
  • Vikt [kg]: 1,3
  • Fordonsutrustning: för fordon med nivåreglering
  • OBS! Serviceinformation
  • Diameter (mm): 105
  • Innergängmått: M10 x 1, M16 x 1,5
  • Skick: Helt ny
I lager
Detaljer
Köpa tryckackumulator FEBI BILSTEIN 03277
1464,48 kr
Pris inkl. 25% moms, exkl. leveranskostnader
CORTECO 80001407 Produktinfo
  • Position: framaxel, Höger, Vänster
  • Tryck [bar]: 200
  • Höjd [mm]: 123,5
  • Vikt [kg]: 1,85
  • Innehåll [liter]: 0,7
  • Diameter (mm): 118,5
  • Skick: Helt ny
I lager
Detaljer
Köpa tryckackumulator CORTECO 80001407
2096,72 kr
Pris inkl. 25% moms, gratis frakt
CORTECO 80001406 Produktinfo
  • Position: framaxel, Bakaxel
  • Tryck [bar]: 200
  • Höjd [mm]: 138,5
  • Innehåll [liter]: 0,7
  • Diameter (mm): 118,5
  • Skick: Helt ny
I lager
Detaljer
Köpa tryckackumulator CORTECO 80001406
2201,96 kr
Pris inkl. 25% moms, gratis frakt
SUPLEX 75156 Produktinfo
  • Position: framaxel
  • Tryck [bar]: 50
  • Innehåll [liter]: 0,385
  • Fjädringstyp: för fordon med hydropneumatisk fjädring
  • Kod: CD1
  • tilläggsinformation: CST4546
  • Skick: Helt ny
I lager
Detaljer
SUPLEX 75156 tryckackumulator
1202,24 kr
Pris inkl. 25% moms, exkl. leveranskostnader
CORTECO 21653072 Produktinfo
  • Tryck [bar]: 155
  • Höjd [mm]: 166
  • Vikt [kg]: 1,6
  • Innehåll [liter]: 0,5
  • Diameter (mm): 103
  • Skick: Helt ny
I lager
Detaljer
CORTECO 21653072 tryckackumulator
1336,48 kr
Pris inkl. 25% moms, exkl. leveranskostnader
FEBI BILSTEIN 22496 Produktinfo
  • Tryck [bar]: 30
  • Innehåll [liter]: 0,4
  • Position: Bakaxel, Tvåsidig
  • Vikt [kg]: 1,65
  • OBS! Serviceinformation
  • Skick: Helt ny
I lager
Detaljer
FEBI BILSTEIN 22496 tryckackumulator
608,24 kr
Pris inkl. 25% moms, exkl. leveranskostnader
SUPLEX 75157 Produktinfo
  • Position: framaxel
  • Tryck [bar]: 45
  • Innehåll [liter]: 0,385
  • Fjädringstyp: för fordon med hydropneumatisk fjädring
  • Kod: CD1
  • tilläggsinformation: CST4546
  • Skick: Helt ny
I lager
Detaljer
Byta tryckackumulator pris SUPLEX 75157
1202,24 kr
Pris inkl. 25% moms, exkl. leveranskostnader
SUPLEX 75133 Produktinfo
  • Position: framaxel
  • Innehåll [liter]: 0,385
  • Fjädringstyp: för fordon med hydropneumatisk fjädring
  • Chassi: för fordon med komfortfjädring
  • Kod: CD1, A(PDF)
  • tilläggsinformation: CST4546
  • Skick: Helt ny
I lager
Detaljer
Byta tryckackumulator pris SUPLEX 75133
1169,96 kr
Pris inkl. 25% moms, exkl. leveranskostnader
FEBI BILSTEIN 23017 Produktinfo
  • Innehåll [liter]: 0,4
  • Position: Fram
  • Vikt [kg]: 1,650
  • OBS! Serviceinformation
  • Skick: Helt ny
I lager
Detaljer
Byta tryckackumulator pris FEBI BILSTEIN 23017
581,96 kr
Pris inkl. 25% moms, exkl. leveranskostnader
FEBI BILSTEIN 26673 Produktinfo
  • Tryck [bar]: 40
  • Färg: grön
  • Innehåll [liter]: 0,4
  • Position: Bakaxel vänster, Bakaxel höger
  • Vikt [kg]: 1,650
  • OBS! Serviceinformation
  • Skick: Helt ny
I lager
Detaljer
FEBI BILSTEIN 26673 tryckackumulator kostnad
657,48 kr
Pris inkl. 25% moms, exkl. leveranskostnader
SUPLEX 75151 Produktinfo
  • Position: framaxel
  • Tryck [bar]: 70
  • Innehåll [liter]: 0,385
  • Fjädringstyp: för fordon med hydropneumatisk fjädring
  • Kod: CD1
  • tilläggsinformation: CST4546
  • Skick: Helt ny
I lager
Detaljer
SUPLEX 75151 tryckackumulator kostnad
1202,24 kr
Pris inkl. 25% moms, exkl. leveranskostnader
FEBI BILSTEIN 23791 Produktinfo
  • Innehåll [liter]: 0,5
  • Position: framaxel
  • Vikt [kg]: 1,650
  • OBS! Serviceinformation
  • Skick: Helt ny
I lager
Detaljer
FEBI BILSTEIN 23791 tryckackumulator kostnad
640,24 kr
Pris inkl. 25% moms, exkl. leveranskostnader
SUPLEX 75158 Produktinfo
  • Position: Bakaxel
  • Tryck [bar]: 40
  • Innehåll [liter]: 0,385
  • Fjädringstyp: för fordon med hydropneumatisk fjädring
  • Kod: CD1
  • tilläggsinformation: CST4546
  • Skick: Helt ny
I lager
Detaljer
SUPLEX 75158 tryckackumulator pris
1202,24 kr
Pris inkl. 25% moms, exkl. leveranskostnader
FEBI BILSTEIN 22501 Produktinfo
  • Innehåll [liter]: 0,4
  • Position: Bakaxel, Tvåsidig
  • Vikt [kg]: 1,65
  • OBS! Serviceinformation
  • Skick: Helt ny
I lager
Detaljer
FEBI BILSTEIN 22501 tryckackumulator pris
653,72 kr
Pris inkl. 25% moms, exkl. leveranskostnader
FEBI BILSTEIN 22503 Produktinfo
  • Innehåll [liter]: 0,4
  • Position: Bakaxel
  • Vikt [kg]: 1,65
  • OBS! Serviceinformation
  • Skick: Helt ny
I lager
Detaljer
FEBI BILSTEIN 22503 tryckackumulator pris
598,24 kr
Pris inkl. 25% moms, exkl. leveranskostnader
Mer
SUPLEX 75040 Produktinfo
  • Position: Bakaxel
  • Tryck [bar]: 40
  • Innehåll [liter]: 0,4
  • Fjädringstyp: för fordon med hydropneumatisk fjädring
  • Chassi: för fordon med komfortfjädring
  • Kod: CD2, B(PDF)
  • tilläggsinformation: CST4546
  • Skick: Helt ny
I lager
Detaljer
SUPLEX 75040 tryckackumulator pris
812,48 kr
Pris inkl. 25% moms, exkl. leveranskostnader
SUPLEX 75028 Produktinfo
  • Position: Bakaxel
  • Tryck [bar]: 40
  • Innehåll [liter]: 0,4
  • Fjädringstyp: för fordon med hydropneumatisk fjädring
  • Kod: CD2
  • tilläggsinformation: CST4546
  • Skick: Helt ny
I lager
Detaljer
SUPLEX 75028 tryckackumulator pris
812,48 kr
Pris inkl. 25% moms, exkl. leveranskostnader
FEBI BILSTEIN 23790 Produktinfo
  • Innehåll [liter]: 0,45
  • Position: framaxel
  • Vikt [kg]: 1,650
  • OBS! Serviceinformation
  • Skick: Helt ny
I lager
Detaljer
FEBI BILSTEIN 23790 tryckackumulator pris
739,72 kr
Pris inkl. 25% moms, exkl. leveranskostnader
Fenomenalt billigt
Alltid låga priser och bra service på reservdelar24.se
Gratis leverans
Kostnadsfri frakt inom Sverige på köp över 1900 kr, förutom vid beställningar av skrymmande varor, utbytesartiklar eller däck.
Betalningssätt
Ett flertal olika betalningssätt som t.ex. PayPal, betalkort, förskotts-/direktbetalning eller Klarna.
Ett brett sortiment
I vårt sortiment kan du välja bland över 2 500 000 olika artiklar.