
Tryckackumulator till bil
Tryckackumulator till
Tryckackumulator: användbar information
Så upptäcker du fel med fjädringens hydrauliska ackumulator
Gör-det-själv diagnostik på fjädringens hydrauliska ackumulator görs i flera steg.
Börja med att kontrollera komponenterna och deras monteringsplatser: det får inte finnas oljespår på dem
Därefter skall du koppla kontakten från ackumulatorn och försök att applicera tryck på membranet med din hand. Om den lätt böjs så är det fel på delen.
för att utvärdera komponentens skick placeras specialmärken på expansionskärlen till den hydrauliska fjädringen. Inspektionen går sedan till på följande sätt:
- Kontrollera att tanken är fyllt med vätska upp till normalnivån.
- Höj upp karossen till översta positionen genom att aktivera frigångshöjdens justeringssystem och markera vätskenivån i tanken.
- Ställ sedan in så karossen är i sin nedersta position och markera vätskenivån igen. Intervallen mellan dem två olika markeringarna ska vara minst 7 punkter. Vid mindre, visar det på felaktigt fungerande ackumulatorer.
En mer komplex diagnostisering kan utföras på en verkstad med hjälp av specialutrustning.
Du kan behöva inspektera fjädringens hydrauliska ackumulator mer ingående om du finner följande symptom:
- försämrad fjädringsegenskaper i stötdämparna;
- konstiga ljud under körning;
- lägre frigångshöjd;
- stötar känns underifrån fordonet när du kör på ojämna vägar;
- fjädringens felindikator lyser upp på instrumentbrädan;
- ratten drar åt ena sidan;
- det krävs mer kraft för att vrida på ratten.
Orsaker bakom ett fel på en hydraulisk ackumulator till fjädringen
Dessa delar är tämligen hållbara. Fel orsakas oftast av att man inte följer kraven på underhåll av den hydrauliska fjädringen. Kväve tenderar att förångas så se till att ladda ackumulatorerna efter varje 150 000-200 000 km körsträcka för att behålla trycket som krävs. Om du väntar längre än detta för laddning så ökar du risken för tryckfall som i sin tur ökar risken för att membranen spricker helt och hållet.
Din biltillverkare anger också när du ska byta ut hydraulvätskan. I äldre bilar ligger detta på mellan 50 000-60 000 km körsträcka medan i moderna fordon så är det runt 120 000 km. Vätskeutbytet kan kombineras med en system spolning vilket även ska utföras efter varje 120 000 km körsträcka. Om du ignorerar dessa rekommendationer så kommer ventilerna att fastna och rörens flödeskapacitet kommer att störas samt att pumpen kommer att brinna upp.
Om du använder dig av dålig olja i hydrauliska fjädringssystemet kan leda till att membranet och tätningarna går sönder i förtid. Vid nödfall så kan du fylla på systemet med motorolja som inte innehåller några tillsatser för att nå närmaste verkstad omgående.
Så byter du fjädringens hydrauliska ackumulator
Det rekommenderas att du byter ut delarna parvis. Hur du gör detta beror på bilens design samt antalet ackumulatorer som fjädringssystemet använder sig av. Om du planerar att byta ut på egen hand så ska du följa procedurerna som anges i fordonets medföljande tekniska bruksanvisningar.
Ofta brukar det vara lätt att avlägsna och installera nya delar på plats. Börja med att lätta på trycket i systemet och använd en kedjespindel nyckel för att skruva loss dem och sedan installera nya.
På vissa bilar så måste du avlägsna underramen för att kunna avlägsna och byta de centrala hydrauliska ackumulatorerna. I detta fall så är det bäst att överlämna arbetet åt riktiga proffs vid närmaste verkstad.