
Vevaxeltätning till bil
Packbox vevaxel till
Packbox vevaxel: användbar information
Så upptäcker du fel med vevaxeltätning
Du kan inspektera delens skick på egen hand genom att undersöka var vevaxeln kommer ifrån från cylinderblocket. Den ska vara torr och ren. Om du ser oljespår på den så fungerar inte vevaxel olje tätningen längre. Ibland kan det också vara vevaxelns ventilationssystem som orsakar oljeläckaget, så inspektera även det med.
Du kan behöva diagnostisera vevaxeltätningen om du hittar följande symptom:
- Oljeläckagespår inne i motorrummet. I vissa fall kan du se en oljefläck under ett parkerat fordon.
- Ökad oljeförbrukning.
Orsaker bakom fel med vevaxeloljetätning
För sent bytt oljefilter och olja förkortar delens livslängd. Detta beror på att när olja används under en längre tid så kommer nötande partiklar, smuts och damm att samlas inuti tätningens plats skrapar på vevaxel packningen.
En överhettad motor förkortar också oljetätningens livslängd. När motorn överhettas ökar vevaxelns temperatur så att den blir högre än vad tätningen var tillverkad att klara av. Detta leder till att den snedvrids och förlorar sina tätande egenskaper.
Om bilen inte har använts på ett bra tag så kan oljetätningen torka ut. Om du lämnar fordonet utomhus när det är kallt så kan packningen frysa och hårdna. I båda fallen kommer komponenten inte längre att förse tillräcklig tätning åt vevaxeln och kan således inte utföra sin funktion längre utan måste då lagas eller bytas.
Så lagar och byter du ut vevaxeltätningen
Vid ett fel måste oljetätningen bytas. Detta är mycket komplicerat så det brukar främst utföras av en verkstad. Men om du har färdigheterna som krävs kan du byta tätningen på egen hand. Det rekommenderas att du byter ut både främre och bakre tätningarna samtidigt i förebyggande syfte. Innan utbytet så måste du placera fordonet över en arbetsgrop och försätta den i ett orörligt läge. Du byter ut främre oljetätningen på följande sätt:
- Plocka bort kåpan från kamremmen och sedan själva remmen också.
- Koppla loss kuggremmens remskiva från vevaxeln.
- Ta försiktigt bort oljetätningen, rengör dess monteringsplats och installera den nya delen på plats.
- Montera tillbaka allt i omvänd ordning.
Du byter bakre tätningen på följande vis:
- Plocka bort växellådan.
- Ta bort bultarna som håller fast svänghjulet till motorn.
- Ta bort låsplattan och svänghjulet.
- Avlägsna kopplingens bakplatta, skruva loss fästelementen från motorns bakre kåpa där vevaxeloljetätningen sitter.
- Ta ut den gamla delen, rengör monteringsplatsen och tryck fast den nya delen på plats.
- Montera tillbaka allt i omvänd ordning.
Att byta ut vevaxeloljetätningarna innebär att ta reda på vilka komponenter som först måste avlägsnas och sedan avlägsna dem först. Om du saknar erfarenhet att underhålla ditt fordon så är det smartast att ta hjälp från en servicestation istället.