Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil
Så upptäcker du ett fel på topplockspackningen
Att hitta fel med topplockspackningen är svårt. Du behöver en särskild testenhet för detta - en cylinder kompressionsmätare. Denna låter dig mäta kompressionen hos närliggande motorcylindrar. Om värdet av mätningarna har minskat lika mycket, så tyder det på att packningen troligen har gått sönder. Mer omfattande inspektion genomförs vid en servicestation och involverar vanligen att topplocket demonteras..
En indikation på att topplockspackningen behöver diagnostiseras är följande:
Orsaker bakom ett fel på topplockspackning
Den vanligaste orsaken till att topplockspackningen bränns eller blir skev är motor överhettning. Det kan bero på en igensatt kylare, kylvätskeläckage, tätt luftfilter, eller störningar i kyl-pumpens remdrift, etc. För att förhindra detta, bör du övervaka kylsystemets funktionsduglighet och följa rekommendationerna för dess användning.
Många fel på packningen uppstår på grund av felaktig installation. Delens fäst skruvar skall dras åt med en momentnyckel i en viss ordning. Annars kan tätheten och packningens passform på topplocket vara osäker, vilket leder till att motorn krånglar. Dessutom, när du väljer tätningselement, är det tillrådligt att välja produkter från erkända tillverkare: montering av delar med låg kvalitet kan orsaka för tidigt slitage och även motorhaveri.
För att spara på ditt köp, kan du köpa ett topplockspacknings-kit och byta ut alla slitna packningar samtidigt.
Så byter du ut topplockspackningen
Komponenten ska bytas inte bara varje gång den går sönder utan även varje gång du plockar isär eller demonterar topplocket. Proceduren är komplicerad och viktig: även de allra minsta fel kan leda till att du skadar motorn efteråt. Därför ska du helst låta proffs vid en verkstad utföra bytet åt dig. Om du vet hur du ska installera delen utan proffshjälp så kan du läsa igenom fordonets medföljande tekniska dokument samt fordonstillverkarens rekommendationer innan du påbörjar arbetet. Där står det alltid vridmomentet för varje topplocksbult och i vilken ordning de skall dras åt.
Att plocka isär enheten kräver att du tar bort tillbehörsutrustning först. Du förenklar proceduren genom att markera varje enskild enhet. Innan du skruvar loss bultarna, avlägsna smuts- och oljeavlagringar från dess ytor. Fästelementen avlägsnas med flera steg: börja med att lätta på den externa spänningen först, sedan fäst elementen, och först därefter tar du bort dem helt och hållet från anordningen.