
Spjällhus till bil
Spjällhuset till
Spjällhuset: användbar information
Gasspjället befinner sig i insugningsröret och styrs direkt genom påverkan av gaspedalen i det enklaste fallet. I moderna motorer används ofta en elektronisk gaspedal så att klaffen styrs av en elektrisk enhet. I dieselmotorer finns det inget gasspjäll.
Eftersom i en modern motor måste mängder av bränsle och luft hålla med, då bör belopp av blandningen justeras korrekt. Luften som matas av gasspjäll är första parametern. Detta bestäms av föraren med hjälp av gaspedalen. Beroende på positionen av gasspjäll tillsätts då en lämplig mängd av bränsle. Dessa två komponenter förvandlas i förgasaren och bränsleinsprutningssystemet till en gasblandning och transporteras sedan till cylindern. Om motorn går mycket hög, även när pedalen inte trycks hårt, kan det betyda att någonting är fel på gasspjäll.
Det är inte svårt att ersätta gasspjäll. Men i detta fall krävs en exakt inställning, det vore alltså bättre att arbetet tas av någon från servicecenter. Det är även oundvikligt när det gäller moderna fordon med elektroniskt gasspjäll. Emellertid är ersättning inte alltid nödvändig, ibland räcker det bara med justering. Vår webbutik har ett stort sortiment av olika bildelar såsom slavcylinder, kamaxel, bränslefilter, bränslepump eller horn. Använd sökfunktionen eller bläddra i vår reservdelskatalog!
Så upptäcker du fel med gasspjäll
Komponenten ska testas på en särskild testanordning. Du ska utvärdera motorns driftegenskaper och att den fungerar korrekt. Dessutom ska du testa spjällägesgivaren. För en mer genomgående kontroll så måste gasspjället kopplas loss. Efter varje 20 000-30 000 km körsträcka så ska komponenten rengöras från smuts och olja.
Korrekt positionerat gasspjäll kontrolleras manuellt. Öppna och stäng gasspjället flera gånger. Detta bör ändra sensorns avläsningar. Avståndet mellan komponenten och karossen ska vara 0,2 mm.
Komponentens livslängd är obegränsad så om den rengörs regelbundet så kan den hålla i princip lika länge som fordonet är tänkt att hålla.
Du kan behöva kontrollera gasspjället mer ingående om du upplever följande symtom:
- motorn drivs inkorrekt vid tomgång;
- kall motor feltänder;
- fordonet accelererar ojämnt när du trycker ned gaspedalen;
- detonationer inträffar när motorn startar;
- korta knackningar hörs i avgassystemet;
- motorn stannar till vid tomgång;
- fordon med automatväxellåda startar med ryckningar;
- förlorad motorkraft;
- ökad bränsleförbrukning.
Orsaker bakom fel med gasspjäll
Den vanligaste orsaken bakom nedsmutsat gasspjäll är smuts och oljepartiklar som tränger sig in i vevhusventilationen eller genom luftfiltret. För sen rengöring av komponenterna leder till att tätningen fastnar eller lossnar..
Orsaken bakom att gasspjället låter för mycket luft få passera i insuget kan vara inkorrekt justering under sin installation, lösa fästelement, eller intensiva mekaniska påverkningar. Samma orsaker kan också gälla varför komponenten blir snedvriden under drift. Ofta brukar fel med gasspjället orsakas av skadade resistorer i den inbyggda sensorn.
Vajern hos ett mekaniskt gasspjäll blir löst eller går av på grund av felaktig justering.
Så lagar och byter du ut gasspjället
Att avlägsna nedsmutsning, inklusive olja, kräver att du använder dig av en aerosol rengöringsmedel. Rengöringen är simpelt att göra på egen hand, men att plocka isär främre enheten kräver hjälp från en till person.
När enheten rengörs så ska du byta ut packningarna med. Koppla loss luftröret. Koppla sedan loss gaspedalen genom att trycka på gaspedalen tills den säger stopp. Avlägsna sedan slangarna med kylvätskan och själva gasspjällets fästelement. Om sistnämnda inte sitter fast i arbetsläge eller sitter fast dåligt så ska du dra åt fästelementen och kalibrera sensorn. Kalibreringen ska utföras av kvalificerade experter. Om gasspjället är mekaniskt skadat eller om fästelementen är utslitna så ska dem bytas.