Bränsletank bil
Bränsletank till
Bränsletank: användbar information
Bränsletank är en behållare för att lagra bränsle i bilar med en förbränningsmotor. Eftersom varje bil behöver gas, bensin eller diesel, behövs en inbyggd tank. Bränsletank är gjord av plast, stål eller aluminium. Plast används av många biltillverkare, eftersom plasttank har inga problem att ändra form. Eftersom bränsletanken måste passa bildesign så har plast stor fördel jämfört med andra material. Dessutom rostar plast inte.
I de flesta fall orsakar olyckor eller korrosion skador av bränsletanken. Bortskämd stål- och aluminiumtankar kan svetsas. Plasttankar kräver normalt utbyte. Demontering av tanken är mycket dyr, eftersom den kräver demontering av många andra bildelar. Men mycket oftare händer det att locket av bränsletanken försvinner. Vid tankning glömmer fordonsförare ofta locket. I det här fallet måste du köpa ett annat lock. I mer moderna bilmodeller är locket fäst till maskinen, så att förlusten är utesluten.
För att reparera tanken behöver du erfarenhet. Dessutom måste vi vara uppmärksamma på att det inte finns något bränsle i bränsletanken. Därför är utbyte oundvikligt i de flesta fall. Eftersom bensin och diesel ökar när temperatur stiger, måste bränsletanken ha lite extra volym. Om du vill ha luftfilter, kompressor för luftkonditionering, katalysator, stänkskärm, rör, temperaturgivare eller någon annan del, kan du titta på vår webbutik. Här hittar du snabbt allt du behöver.
Så upptäcker du fel med bränsletanken
Komponenten ska inspekteras efter skador och läckage. Vid skador eller läckage så ska du laga komponenten omedelbart. Dessutom ska du mäta trycket i bränsletanken. Det normala trycket finns angivet i fordonets medföljda tekniska manual. Om trycket är under det optimala värdet eller om du inte ser något tryck så ska du kontrollera komponentens ventilationssystem.
Överrullningsventilen ska vara nära lutningen 45o. Detta försäkrar dig om en enhetlig motordrift när inget bränsle matas till motorn och förhindrar på så vis ytterligare skador.
Du kan behöva diagnostisera bränsletanken om du drabbas av följande symptom:
- motorn körs sämre efter start;
- förlorad maximal kraft med motorn;
- rejäl ökning i bränsleförbrukningen;
- bränslelukter i kupén;
- motorn misständer vid låga hastigheter;
- ryckningar under körning;
- spår av bränsleläckage på komponenten och under fordonet.
Orsaker bakom fel med bränsletank
Fel med bränsletanken kan bero på tryckförluster i bränslesystemet, fel med ventilationssystemet, eller inkorrekt drift hos EVAP-systemet. Om bränslematarventilen eller backventilen är utsliten så kan för högt bränsleångtryck bildas i bränsletanken. Detta upptäcker du snabbt och enkelt genom att skruva loss bränslelocket: då kommer du att höra ett typiskt fräsljud.
Användning av lågkvalitativt bränsle och lämna ditt fordon med öppet bränsletankslock en längre tid kan leda till att bränslematarledningen täpps igen inuti fordonet och främmande ämnen tränger sig in såsom smuts och vatten som då även gör att det immar igen och sluts ut.
Observera att båda slags tankar tenderar att gå sönder på naturliga sätt: järntankar kan rosta, plasttankar kan spricka. Detta beror på interna och externa aggressiva miljöer vilket betyder att du ska kontrollera komponenten regelbundet efter bränsleläckage. Läckage kan också bero på hål i tanken vilket kan uppstå vid plötsliga stötar när du kör på hårda terränger eller vid vägolyckor.
Så lagar du bränsletanken
Mindre mekaniska skador på komponenten går att laga. Reparationen ska utföras i ett välventilerat rum. Hur reparationen går till beror på komponentens material ifråga.
Komponenten som tillverkas med metall går att laga med kall- och varmsvetsning. Du undviker nya defekter genom att också inspektera svetsningarna regelbundet med.
En plasttank är lättare att laga men håller inte lika länge. Sprickor kan lödas eller fixas med epoxiharts.
Du avlägsnar vatten från komponenten utan att behöva plocka isär den. Fyll tanken med en specialprodukt som avlägsnar fukt, eller 300-500 ml icke-destillerad alkohol.
Så byter du ut bränsletanken
Att byta ut komponenten är en svår uppgift. Observera att tanken bara får plockas isär efter inga spår av bränsle eller ångor går bekräfta.
Börja med att koppla loss bränsleslangarna och rörledningarna, koppla sedan loss slangklämman. Sedan avlägsnar du fästelementen och plockar isär tanken. Detta går ej att utföra på egen hand du måste ta hjälp av en till person.