Bränsletrycksregulator bil
Tryckreglerventil till
Tryckreglerventil: användbar information
Så upptäcker du fel på bränsletrycks reglerventilen
Att inspektera denna komponent är mycket komplicerat och utförs som en del av en omfattande diagnostisering av fordonets bränslesystem.
Till att börja med så ska du kontrollera så att det finns tillräckligt med bränsle i tanken. Kontrollera batteriets spänning då trycket hos bränslematningen är direkt beroende av detta. Den ska vara 12 V. Efter detta så kopplar du ur den negativa polen på batteriet och ansluter en tryckmätare till bränslesystemet, torkar av spilld bensin och återansluter negativa polen till batteriet och startar motorn i tomgångsläge. Koppla sedan ur vakuum slangen från ventilen, plugga igen dess ena ände med ditt finger och mät trycket. Du bör se 0,25-0,35 MPA hos motorer med MPI-system, och 0,07-0,10 MPa hos motorer med spjällhus som har bränsleinsprutning.
Om trycket är överdrivet lågt så ska du klämma på returslangen och kontrollera mätningarna igen. Ökat tryck till det normala tyder på en felande ventil. För höga mätningar antyder också på fel hos ventilen om genomströmnings kapaciteten hos returrör ledningen inte är skadad.
När motorn har värmts upp så ansluter du en vakuumslang till ventilen. Trycket ska sjunka med cirka 0,05 MPa. Om den är kvar på samma nivå så kan vakuumrör ledningen ha täppts igen eller så har ventilen gått sönder.
Du mäter systemets tryck genom att stänga av motorn, blockera bränsletanken och upprepa mätningarna i 10 minuter. Jämför mottagna värden med angivna värden i fordonets medföljande tekniska manual. Om systemtrycket är lägre än normalt så måste du troligen behöva byta bränsletryck reglerventilen.
Du kan behöva kontrollera bränsletryck reglerventilen ytterligare om du ser följande symptom:
- svårstartad motor;
- instabil motordrift vid tomgång;
- förlorad motor kraft;
- spontana motorstopp;
- bränsleläckage från slangarna som inte elimineras genom att dra åt klämmorna eller läckage från ventilens monteringsplats;
- försämrad dynamisk prestanda med fordonet;
- ökad bränsleförbrukning;
- bilen rycker vid körning.
Orsaker bakom ett fel på bränsletryck reglerventilen
Den vanligaste orsaken att bränsle reglerventilen går sönder är naturligt slitage hos dess komponenter. Exempelvis kan fjädern börja bli lös och ventilen börja sitta löst på sin plats då. Detta leder till att bränslet förs till ledningen även vid lägre tryck och motorn tappar då kraft vid högre motorvarvtal. Dessutom kan membranet slitas ut och gå av, samt att gummi tätningarna kan förlora sin elasticitet och spricka.
En förtida förstörd komponent brukar bero på användning av bränsle med låg kvalité, för sent byte av bränslefiltret eller rengöring av tanken. Ansamlad smuts på ventilens yta får den att fastna och vattnet i bränslet korroderad ventilens metallkomponenter.
Så byter du bränsletryck reglerventil
Komponenten går ej att laga. Vid fel så ska du byta den. Du kan montera dit den på egen hand. Börja med att släppa på trycket i systemet. Bara efter detta så kan du byta ut ventilen ifråga. Då följer du dessa steg:
- Starta motorn och kör den i tomgång.
- Avlägsna oljepump reläet eller koppla loss kabeln från bränslepumpen så motorn stannar.
- Starta om motorn några gånger.
- Vrid av tändningen och anslut tillbaka reläet eller pumpens elkabel.
- Koppla loss vakuumslangen och bränsle dräneringsslangen från ventilen.
- Skruva loss fästelementen som håller fast delen till fördelningsröret.
- Avlägsna reglerventilen.
- Byt ut tätningsringen och installera den nya delen.