Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil
En bränslepumpe bär bränsle från tanken till motorn. Det finns diesel- och bensinpumpar beroende på typen av bränsle. Pumpen kan placeras inuti tanken eller på den. Den är dock oftast integrerad i rörledningssystemet. Det finns olika modeller av pumpar men de vanligaste är kanalpumpar och radpumpar. I äldre fordon kan rulle- och vingpumpar hittas. När särskilt höga tryck måste bearbetas, är axelpump det bästa valet. För att bevara trycket kvar och inte riva upp sladden finns det vanligen en backventil i bränslepumpen.
En defekt i bränslepumpen är inte ovanligt. Genom slitage kan mekaniska skador orsakas. Detta resultaterar ofta i höga ljud. Om det finns problem medan varmstart, är det en stark indikation på en skada av pumpen, eftersom efter att motorn med en defekt pump stannas finns det en betydande tryckfall. Ofta smutsas bränslefiltret eller det finns ett problem med sugledningen. Funktionen av pumpen kan kontrolleras med en tryckmätare.
Om bränslepumpen måste nspekteras bör du ta en titt på bränslefiltret. Dessutom är det lämpligt att ersätta alla tätningar medan utbyte av pumpen. En felaktig bensin eller dieselpump kan resultera i värsta fall i att ett fordon inte längre är i drift, alltså en reparation bör göras snabbt. Vår onlinekatalog innehåller ett stort utbud av reservdelar till många bilmodeller. Titta bland annat på våra bromsbelägg, bränslefilter, luftfilter, fender, tändstifter och strålkastare. Med hjälp av sökfunktionen kan du hitta önskade reservdelen relativt snabbt.
Så upptäcker du fel med bränslepumpen
Vid indirekta symptom på fel med komponenten så ska du kontrollera trycket. Koppla loss säkringen och kör motorn i tomgångshastighet. Avläsningarna före och efter motorn dör på grund av bränslebrist. Matningspumpens tryck ska vara mellan 2,5-4 MPa. Detta värde ska du nå på kortare än två sekunder.
Om trycket mäts vid tomgångsfart så ska nålen inte fluktuera så mycket. Annars tyder detta på en igentäppt komponent.
Trycket ska vara detsamma efter tändningen slås av. Tryckfall tyder på inkorrekt fungerande mottrycksventil i pumpen eller tryckförluster i hela systemet.
Mängden bränsle som går genom insprutarna ska också kontrolleras. Du gör detta genom att koppla loss bränsleledningen, dränera bränslet från pumpen i en mätbehållare. Tekniska dokument beskriver hur mycket bränsle som ska kunna passera varje minut vid drift.
För att kunna utesluta kabelfel så ska du ansluta en voltmeter. Den optimala spänningen är 12 V. Detta kan du mäta genom att ansluta kontakterna till en 12 V-lampa.
Om pumpen inte svarar så kontrollerar du kablarna och säkringen.
Om högkvalitativt bränsle används så ska komponenten hålla 2-5 år i snitt. Med andra ord så ska du då byta pumpen efter varje 200 000 km körsträcka.
Du kan behöva diagnostisera bränslepumpen om du hittar följande symptom:
Orsaker bakom fel med bränslepumpen
Fel med bränslepumpen kan bero på flera olika orsaker. Den vanligaste orsaken är att du använder dig av lågkvalitativt bränsle. Då kan det finnas järntillsatser och andra förstörande element som hamnar inuti komponenten som bildar snabbare avlagringar på dess ytor. Allt detta leder till att bränslepumpen börjar fela mycket tidigare.
Individuella komponenter i enheten kan fastna på grund av smuts som fastnar inuti systemet under tankning eller för att den förlorar sitt skick. Du förlänger komponentens livslängd genom att hela tiden bevaka så att bränsletanken är ren. Användning av igentäppta eller defekta filter ökar belastningen på bränslepumpen som gör att den går sönder i förtid.
Många fel med enheten orsakas av fortsatt användning av lågkvalitativt bränsle. På grund av bränslebrist, så kommer luft in i bränslesystemet som förstör dess komponenter. Dessutom när det regnar så brukar det immas igen i den tomma bränsletanken. Detta är inte bara farligt för korrosion som snabbt kan bildas. Vattnet inuti spolar också bort bränslefilmen som annars skyddar mot friktion och överhettning. Under vintern så ökar även risken för att komponenten fryser fast
Så byter du och lagar du bränslepump
Reparation innebär bara att avlägsna föroreningar från komponenten. För rengöring så ska du avlägsna nätet och avlägsna smutsen med specialvätska. Insprutarna ska också rengöras.
Om komponenten har skadats mekaniskt så ska den bytas omedelbart.