Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil
Gasspjällssensor mäter positionen av gasspjället. I princip är det en enkel potentiometer. När gasspjället roterar, roteras potentiometern med. Detta förändrar elektriska resistansen. Det aktuella värdet bearbetas av styrenheten för att beräkna erforderliga bränslemängden. Gasspjällssensorn ligger på strypventilen och normalt är tillgänglig från utsidan. Det är vanligen försedd med en plugg, så att den kan bytas relativt enkelt.
En defekt av gasspjällssensorn kan visas därmed att motorn blir högre eller lägre än vad som dikteras av läget för gaspedalen. Potentiometern kan vara fastnat eller stel. Om sensorn är felaktigt då kan maximala motoreffekten inte hämtas. Med en mätanordning kan data läsas ut via styrenheten. Ibland är det tillräckligt om gasspjällssensorn bara avlägsnas och rengöras. Om det finns en defekt då måste ersättning göras. Det är inte svårt, men sensorn måste justeras efter installationen.
Därför är det ofta lämpligt att installera en ny sensor i en verkstad. Utan manual och nödvändiga instrumenten är det inte möjligt att utföra reparation. Förutom de ovan nämnda problemen kan problemet ha andra orsaker, så fordonet bör diagnosteras innan ersättningen göras. Övriga delar kan du naturligtvis hitta hos oss. Om du behöver kylvätskeslangarna, tryckplatta, luftfilter, ljuddämpare, vevaxellagerskålen, lambdasensor, oljetemperatursensor, oljetråg eller någon annan bildel bör du söka i vårt breda sortiment.
En av dem bästa metoderna för att kontrollera att komponenten fungerar som den ska är att mäta spänningen från dess poler. Du gör det genom att slå på tändningen och fästa voltmeterns eller multimeterns avkännare mellan reglaget och fordonets karosseri. När gasspjället är stängt så ska värdet inte överskrida 0,7V. Öppna sedan gasspjället manuellt. Nu bör spänningen vara högre än 4 V. Om komponenten fungerar som den ska så ska spänningsvärdet förändras långsamt när du ändrar gasspjällets läge utan några synliga fluktuationer. Om du installerar en sensor som garanterat fungerar så kan du kontrollera relaterade komponenter och system.
Du kan behöva diagnostisera spjällägesgivaren mer ingående om du hittar följande symptom:
Den huvudsakliga orsaken bakom förlorad kontakt mellan reglaget och resistorlagret är en skadad kontaktspets. Ett defekt element bildar grader på resistorlagret vilket leder till att andra spetsar börjar fela. Om komponenten då fortfarande används så börjar resistorlagret att nötas ut vilket gör att kärnan snart går sönder. Resistorbeläggningen hos reglagets bas slits oftast ut vilket leder till att det blir omöjligt att öka den utgående signalens linjära spänning.
En orsak bakom fel med sensorn kan vara oxiderade kontakter. Detta inträffar på grund av fukt som tränger sig in i komponenten, som exempelvis när luftfuktigheten i motorrummet ökar.
För tidigt slitage hos komponenten kan inträffa på grund av lågkvalitativ komponent. Det finns varierande resistorsensorer och kontaktlösa sensorer. De sistnämnda är mer pålitligare med avsevärt längre livslängd.
Du kan återställa enheten genom att rengöra sensorns kontakter, och förnya dess isolering. Men med tanke på vad detta kostar i form av material och tid så är det bättre att bara byta ut komponenten istället. Du gör det genom att först stänga av tändningen och koppla loss kabeln från batteriets negativa pol. Sedan frigör du klippet som håller fast sensorn på plats och dess anslutningsplint från den, och skruva sedan loss två fästbultar. Avlägsna den gamla enheten, installera den nya på plats och byt ut tätningspackningarna vid behov. Anslut tillbaka anslutningsplinten. Dra åt fästbultarna för att förhindra sensorn från att vibrera.