
Bränslesystem för bil
Reservdelar för Bränslesystem
Bränslesystem till
Så upptäcker du fel med bränslesystemet
Genomgående diagnostisering av bränslesystemet skall utföras minst en gång per år. Mycket exakta verktyg som ger dig indikationer och datorassisterad utrustning behövs för denna slags diagnostik. Du börjar med att kontrollera bränslepumpen med en manometer. Enheten skall anslutas till röret som bränslet matas genom. Använd manometern som har en skala med fler än sex bars. Använd en rökmaskin för att kontrollera att systemet är heltätat. Använd olika adaptrar för att se till att tryckregulatorn fungerar som den ska. Du upptäcker hur utslitna insprutarna är och hur effektiva dem är genom att använda dig av en provapparat. Den ansluts till insprutaren och olika vibrationsnivåer diagnostiseras därefter.
Du kan ta reda på om bränslesystemet måste diagnostiseras eller ej med följande tecken:
- smörjmedlet läcker;
- motorn uppnår inte sin fulla kapacitet;
- motorns drift upphör plötsligt;
- svårstartad motor;
- ökad bränsleförbrukning;
- ostabil motordrift vid tomgång;
- bränslelukt känns inifrån kupén.
Orsaker bakom fel med bränslesystemet
En av dem farligaste felen med bränslesystemet är förlorad täthet vilket ökar risken för fordonsexplosioner. Det kan finnas några olika orsaker bakom detta. Bland annat följande: utslitna tätningselement eller användning av lågkvalitativt bränsle, vilket leder till förstörda gummidelar; mekaniska skador, lösa kopplingar mellan vissa komponenter, inkorrekta reparationsarbeten och mer. Korrosion på grund av vatten som kommit in i bränslerören eller föroreningar som ansamlat sig kan också leda till tryckförluster i systemet.
Vanligen brukar fukt kondenseras i luften och lägga sig längst nere i bränsletanken om den inte är helt fylld. När vatten tränger sig in i systemet, särskilt under vintern, så ökar du risken rejält för att slangarna ska frysa och spricka sönder. Det rekommenderas därför att du fyller i bränsletanken hela vägen upp för att förhindra just detta.
Användning av lågkvalitativt bränsle, främmande objekt som tränger sig in i bränslesystemet, ökade mängder av restprodukter från vissa komponenter kan smutsa ned insprutarna och bryta ned bränslepumpen. Då försämras dess effektivitet och bränslefiltret blir smutsigt vilket försämrar trycket i motorns bränslesystem vilket leder till felaktig drift.
Så lagar och byter du ut bränslesystemet
Bränslesystemet byts ut vid sällsynta fall. Vanligen brukar den trasiga delen felsökas och dem nedsmutsade komponenterna rengöras. Bränslesystemet består av många komponenter och har en rätt komplicerad struktur. Särskilda fordonsställ behövs för att kunna byta ut dem skadade delarna. Om filtret är smutsigt så ska du rengöra eller byta den. Du ska också rengöra insprutarna från hartsspår. Detta kan du göra på två olika sätt:
- skölj delen i så kallat ultraljudsbad;
- för igenom särskilt lösningsmedel genom insprutaren.