
Lock till expansionskärl till bil
Lock till expansionskärl till
Lock till expansionskärl: användbar information
Så upptäcker du fel på kylvätskebehållare locket
Behållarlocket undersöks i flera olika steg.. Först bör komponenten kontrolleras visuellt för att se att den är tät på sin plats i kylvätskebehållaren, och att inga sprickor, rivmärken, rost- eller sotavlagringar finns på dess yta. Sedan måste du testa dess förmåga att behålla trycket inom vissa särskilda gränser.
Du bedömer inloppsventilens drift genom att avlägsna locket, klämma tätt på en av kylsystemets slangar (så luften åker ur den) och sedan stänga igen behållaren. Om slangen omedelbart återgår till sin ursprungliga form så är ventilen troligen i fungerande skick.
Du testar utloppsventilen genom att starta motorn, värma upp den till drifttemperatur och sedan skruva loss behållarlocket. Om du gör ett gnissel så tyder det på en bra tätad del. Men du kan inte ta reda på vilket tryck ventilen aktiveras vid på detta sätt.
För en mer omfattande diagnostisering så behöver du en pump med en manometer, en identisk kylvätskebehållare som liknar den som är installerad i fordonet. Pumpen ska anslutas till en av behållarna, och de övriga ska täppas igen på olika improviserade sätt. Behållarhalsen ska stängas igen med locket som ska testas. Efter detta så startar du pumpen och observerar trycket som utloppsventilerna öppnar med: ett typiskt klickljud som följs av ett gnissel är typiskt. Om pumpen fortsätter och gnisslet ökar men trycket är samma så fungerar delen som den ska.
Du kan behöva diagnostisera kylvätskebehållare locket mer om du finner följande symptom:
- frostskyddsmedlet kokar under normal motordrift;
- otillräcklig prestanda från kupévärmaren;
- kylvätskeläckage från slangarnas och rörens anslutningar samt underifrån expansionskärlets lock;
- slangarna snedvrids efter långvarig parkering;
- motor överhettning blir allt vanligare;
- ånga kommer underifrån motorhuven;
- mycket lägre kylvätskenivå.
Orsaker bakom ett fel på locket till kylvätskebehållaren
Komponenten brukar gå sönder främst på grund av föroreningar. Ansamlad smuts leder till att ventilerna fastnar så att dem ej kan täta deras platser vilket gör att tätningarna felar för tidigt. Lockläckage kan bero på lösa returfjädrar eller trasiga gänganslutningar.
Avlagringar bildas på kylvätskebehållaren av olika skäl: på grund av drabbade kylvätskeslangar, för sent kylvätskebyte eller lågkvalitativ kylvätska, användning av vatten istället för frostskyddsmedel i kylsystemet, olja som tränger sig in i tanken, och så vidare. Du förhindrar att lock ventilerna fastnar genom att skölja ur kylsystemet regelbundet med specialämnen och rengöra behållaren regelbundet från smuts.
Så byter du ut kylvätskebehållarens lock
Även en nybörjar förare kan byta ut kylvätskebehållare locket själv. Du installerar den nya komponenten genom att bara öppna upp motorhuven och vara försiktig så att du inte bränner dig på kylvätskan, skruva loss locket, rengöra dess plats från smuts och sedan skruva dit det nya locket.
När du väljer mellan lock så ska du läsa på vilket tryck det måste klara av. Dessa värden syns på lockets yta och de måste överensstämma med fordonets angivna specifikationer för kylsystemet.