Termostat bil
Vattentermostat till
Vattentermostat: användbar information
En termostat krävs i bilen för att styra kylkretsen. Vanligtvis flänsas termostaten till motorblocket. Endast när motorn når sin arbetstemperatur, vilket är vanligen cirka 75 ° C, öppnar termostaten ventilen. Tills dess befinner sig kylmediet endast i vattenpumpen, värmeelementet och motorn. En öppen ventil används mestadels i vattenkylare med kylfluid. Detta ökar kyleffekten avsevärt. I moderna fordon används vanligtvis några kylkretsar.
Om temperaturmätaren visar orimliga värden, kan detta bero på termostaten. En felaktig termostat kan också kännas i att värmekapaciteten hos fordonet inte längre är optimalt. När ett fel på termostaten bestäms måste den bytas ut. För att göra detta ska den gamla delen tas bort. Med en ny tätningsring kan du slutligen sätta nya termostaten. Under utbytet bör kylvätskan tömmas åtminstone delvis. Efter installationen måste kylvätskan fyllas och sedan en luftventil utföras. En slutlig funktionell test medan en provkörning visar att reparationen var framgångsrik.
Under installationen bör det också vidtas att termostaten används med en ny packning. Detta ingår vanligtvis i varje lägg. Dessutom bör tätheten kontrolleras efter den första användningen av fordonet. I grund och botten kan utbytet behärskas av en bra amatör. Är torkararm på din bil trasig? Eller behöver du en ny torkarkoppling? Du kommer att få alla reservdelar till din bil hos oss, till exempel, en tändkabel, en starter, en kamrem, ett spårstav, en växel, en tändmodul och andra komponenter av hög kvalitet.
Felaktig termostat
- termostatventiler öppnas och stängs oregelbundet;
- trycket i systemet faller;
- ofullständig ventilöppning;
- termostatventiler öppnar sig vid fel tidspunkt,
- värmekänsliga delar är utslitna eller trasiga;
- komponenter arbetar med defekter;
- kompressorn är utsliten eller sönder.
Tecken på termostatfel
- motorn värms dåligt eller blir överhettad;
- bränsleförbrukningen blir högre;
- motorns prestanda är lägre än normalt;
- "Check Engine" lampan lyser.
Orsaker till termostatfel
- starka vibrationer,
- motorn arbetar oregelbundet;
- ostadiga förankringar;
- kylvätskenivån är lägre än det som krävs;
- det har kommit in olja i termostaten;
- kylfläkten har fått sprickor;
- högt tryck i systemet;
- kraftig igensättning av systemet.
Diagnostik
För att kontrollera om termostaten fungerar behöver du följa några enkla steg. Börja med att värma upp motorn, mäta därefter temperaturen i slangen som förbinder kylaren till termostaten. Om slangen är kall, fungerar systemet som det ska.
Termostatens öppningstemperatur bör inte överstiga 84-90 ° C Samma gäller för temperaturen på det nedre grenröret som arbetar under samma temperatur. Vi rekommenderar inte att du gör denna kontroll på egen hand, utan på en verkstad.
Vanligtvis överstiger termostatens livslängd inte 100.000 kilometer, men du bör kontrollera efter eventuella fel minst en gång per år. Detta ska göras vid en service.
Byte av termostat
En skadad termostat kan inte repareras, utan måste bytas ut vid fel. Detta kan man göra med hjälp av vanliga verktyg. Installation och mätning av öppningstemperatur kan vara svårt.
Före byte av delen är det nödvändigt att dränera kylvätskan, lossa remmar för värmeväxlare och utloppsslangar. Först då kan slangen mellan termostaten och utströmningsgren kopplas bort. Ett termostatbyte är inte särskilt dyrt. Det är därför att föredra att byta denna del vid de första tecken på fel.