
Kylarlock till bil
Kylarlock till
Kylarlock: användbar information
Så upptäcker du ett trasigt kylarlock
Första steget att inspektera delen är visuell inspektion. Inspektera locket och kontrollera så att det är intakt. Mekaniska skador som repor, sprickor eller rost betyder att locket skall bytas nu. Undersök sedan fjädern. Du behöver komprimera den för att göra detta. Om fjädern komprimeras för lätt så har den nått slutet på sin livslängd och skall bytas ut.
Inspektera övertrycksventilen: om delen fungerar som den ska så ska den höjas utan problem och sedan återgå till sin startposition tack vare fjäderns tryck. Du kontrollerar lockets täthet med hjälp av en testbänk. Den måste vara inom det normala trycket vilket är angett av dess tillverkare.
Du behöver diagnostisera kylarlocket ytterligare om du ser följande symptom:
- En överhettad motor;
- ökad förbrukning av kylvätska, vilket tyder på läckage.
Orsaker bakom ett fel på kylarlocket
Ibland går kylarlocket sönder på grund av att det nått slutet av sin livslängd. Eftersom den hela tiden utsätts för höga tryck så ska du bara använda dig av högkvalitativa reservdelar från tillverkare som garanterar att de klarar uppställda standard krav: att pålitlig fjäder och tätning används, kontrollera även komponenten efter läckage.
En annan orsak bakom att kylarlocket går sönder är felaktig positionering. Om locket inte sitter rätt runt halsen så kommer luft in som kommer att få kylvätskan att koka. Då bör du även inspektera kylaren: kanske problemet ligger i en deformerad hals eller ett felaktigt monterat expansionskärl.
Så lagar och byter du ut kylarlocket
Som regel så ska denna komponent inte lagas utan du kan byta ut kylarlocket själv eller ta hjälp av närmaste servicestation. Proceduren är mycket simpel:
- Vänta tills att motorn har kylts ned helt och hållet.
- Skruva loss det trasiga locket och skruva fast den nya på platsen. Skruva åt den tätt så att locket inte kan skruva upp sig själv på grund av vibrationer under drift.