
Expansionskärl till bil
Kylvätskebehållare till
Kylvätskebehållare: användbar information
Expansionskärl används i ett värmesystem och kylsystem för att ta upp expansionen som blir av vattnet. Moderna bilar har en flytande kylsystem som fungerar med frostskyddsmedel. Denna vätska expanderar när temperaturen stiger. Eftersom cirkulationen av kylvätskan är en sluten process finns det en utjämningsbehållaren för ytterligare kapacitet. När kylmediet kyls strömmar det in i cirkulationsystem av kylvätskan. Utjämningsbehållaren befinner sig vanligtvis på toppen av motorrummet och är lätt att upptäcka.
Om expansionskärl är stängt inte helt kan frysningvätska strömma ut. Om detta händer ska du leta efter ett hål. Det är inte alltid möjligt att hitta en läcka, eftersom det är ett mycket litet hål. När motorn är kal är trycket inte hög, me om det är varmt strömmar frysvätskan ut. Ett litet hål kan förstoras, men om hålet är stor bör expansionskärl ersättas. Ersättning är lätt att göra, men innan denna procedur bör du dränera en del av kylvätskan.
Efter installering av en ny kärl fyll ny kylarvätska. I detta fall bör du vara uppmärksam på instruktioner av fordonstillverkaren. Installering bör skes i etapper. Först av allt ta reda på om det var expansionskärlet som orsakade skadan. Hålet kan förekomma på många ställen. Du har också möjlighet att beställa andra reservdelar till din bil. Om du behöver reparera bilen kan du behöva följande delar: turbo, torkbläder, drevet, munstycke för strålkastare, allt kan du hitta dem lätt i vår webbutik.
Så upptäcker du fel hos kylvätskans expansionskärl
Komponentens lock och ventiler ska testas var 4:e månad. Börja med att kontrollera att komponenten är installerad på rätt plats och diagnostisera sedan ventilerna. Komponenten skall kontrolleras efter defekter och rost. Kontrollera att ventilen fungera korrekt genom att applicera tryck på den. Du bör höra ett särskilt visselljud om ventilen fungerar korrekt när du trycker på den och ett sugande ljud när du släpper på den. Inspektera sedan komponentens plugg. Den får inte ha några avlagringar eller rost. Kontrollera trycket. Tryckvärdet får variera mellan 80-120 kPa. Inspektera komponentens hölje. Den får inte ha några läckagespår. Dessa tecken tyder på sprucken yta.
Du kan behöva diagnostisera komponenten ytterligare om du hittar följande symptom:
- motorn överhettas;
- kylvätskan trycks ut ur sin behållare;
- luftgropar;
- intensiva ångbildningar;
- signifikant ökning i kylvätskeförbrukningen;
- expansionskärlets väggar sväller upp;
- lägre kokpunkt för kylvätskan;
- expansionskärlet svämmar över när fordonet körs;
- försvagade klämmor på anslutningsrören;
- läckande kylare.
Orsaker bakom fel med kylvätskeexpansionskärl
Det vanligaste felet med komponenten är förlorad täthet i höljet. I de flesta fallen så beror detta på konstant påverkan av höga temperaturer och tryck. Defekter i höljet kan orsakas av lågkvalitativ plast som användes vid expansionskärlets tillverkning, tillverkningsdefekter, felaktig installation, eller stötar vid vägolyckor. Lågkvalitativt frostskyddsmedel ökar slitaget på pluggen rejält.
Så lagar du kylvätskans expansionskärl
Det går bara att laga mindre skador. Rengör först igentäppta ventiler och locket. Om lockets packning är utslitet så ska du installera en ny ovanpå den. Men detta löser inte problemet: locket kommer snart att behöva bytas ändå. Om ventilerna är skadade, eller om rost syns, så byter du pluggen. Små sprickor på höljet åtgärdar du med lödkolv eller en specialenhet som löder plast. Du undviker upprepade defekter genom att förstärka ytan.
Så byter du ut expansionskärlet till kylvätskan
I snitt så brukar komponenten hålla upp till 3 år. Om den förlorar sin täthet, om komponenten skadas rejält, om tanken börjar läcka på vissa platser, så ska du byta ut komponenten. Du gör detta med hjälp av en uppsättning skruvnycklar, slangar, en skruvmejsel, avdragare och en fil. Använd filen först för att jämna ut platserna där slangen sitter. Avlägsna sedan behållaren och installera förångarslangen på den nya komponenten. Efter detta så ansluter du anslutningsrören och drar åt klämmorna, och till sist så fyller du på systemet med ny kylvätska.