
Drivknut till bil
Drivaxelknut till
Drivaxelknut: användbar information
Så identifierar du en trasig drivknut
Diagnostisera denna komponent utan hjälp är rätt svårt. Börja med att inspektera dammskyddshylsorna. De ska vara fria från defekter, då även bara 500 km körning med brustna eller trasiga dammskyddshylsor kan leda till skador på drivknutarna.
Efter detta så ska du kontrollera efter fritt spel i knuten med beröring. Om det är för stort så ska du plocka isär enheten eller kontakta en servicestation för mer ingående diagnostisering vid en testbänk som använder sig av särskilda datorprogram.
Du kan behöva diagnostisera drivknuten mer om du stöter på följande symptom:
- när du kör och manövrerar så hör du konstiga ljud underifrån fordonet;
- försämrad styrning med fordonet;
- rök kommer underifrån fordonet;
- oljefläckar syns på dammskyddshylsan.
Orsaker bakom fel med drivknut
I snitt så är livslängden för drivknutarna runt 100 000-120 000 km körsträcka. Men komponenterna kan gå sönder före detta om du kör fordonet på lågkvalitativa vägar eller om komponenterna är i direkt kontakt med andra drivknutar som redan är mekaniskt skadade.
Mycket ofta brukar för tidigt fel hos drivknuten bero på en brusten dammskyddshylsa. Smuts och sand tränger sig in då och har nötande effekter på kontaktytorna och minskar deras livslängd, medan fukten orsakar korrosion. Förlorad täthet i dammskyddshylsan leder till smörjmedelsläckage vilket också leder till ökad nötning på drivknutens olika element.
Livslängden för drivknuten kan förkortas rejält om du kör vårdslöst med fordonet. Om du startar och stannar bilen plötsligt, svänger vid höga hastigheter och utsätter höga belastningar på konstant på fordonet som exempelvis regelbundet transportera mycket tunga laster, så kan enheten gå sönder tidigare än vanligt.
Så lagar och byter du ut drivknuten
Om du har hittat indirekta symptom på fel med drivknuten eller en skadad dammskyddshylsa vid din rutinmässiga inspektion så ska du plocka loss drivknuten och byta ut det gamla fettet. Ibland kan du återställa drivknuten genom att bara rengöra den, applicera nytt fett på den och byta ut dess dammskyddshylsa.
Vid svårare skador så ska komponenten bytas. Gör då följande:
- Lyft upp fordonet med domkraft eller bilkran.
- Ta bort hjulet.
- Skruva loss drivknutens fästelement.
- Plocka loss kulledet.
- Lossa på navbultarna.
- Dra ut drivknuten från navet, ta bort dammskyddshylsan och plocka isär enheten.
- Installera tillbaka allt på plats i omvänd ordning.