Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil
Diagnostisera denna komponent utan hjälp är rätt svårt. Börja med att inspektera dammskyddshylsorna. De ska vara fria från defekter, då även bara 500 km körning med brustna eller trasiga dammskyddshylsor kan leda till skador på drivknutarna.
Efter detta så ska du kontrollera efter fritt spel i knuten med beröring. Om det är för stort så ska du plocka isär enheten eller kontakta en servicestation för mer ingående diagnostisering vid en testbänk som använder sig av särskilda datorprogram.
Du kan behöva diagnostisera drivknuten mer om du stöter på följande symptom:
I snitt så är livslängden för drivknutarna runt 100 000-120 000 km körsträcka. Men komponenterna kan gå sönder före detta om du kör fordonet på lågkvalitativa vägar eller om komponenterna är i direkt kontakt med andra drivknutar som redan är mekaniskt skadade.
Mycket ofta brukar för tidigt fel hos drivknuten bero på en brusten dammskyddshylsa. Smuts och sand tränger sig in då och har nötande effekter på kontaktytorna och minskar deras livslängd, medan fukten orsakar korrosion. Förlorad täthet i dammskyddshylsan leder till smörjmedelsläckage vilket också leder till ökad nötning på drivknutens olika element.
Livslängden för drivknuten kan förkortas rejält om du kör vårdslöst med fordonet. Om du startar och stannar bilen plötsligt, svänger vid höga hastigheter och utsätter höga belastningar på konstant på fordonet som exempelvis regelbundet transportera mycket tunga laster, så kan enheten gå sönder tidigare än vanligt.
Om du har hittat indirekta symptom på fel med drivknuten eller en skadad dammskyddshylsa vid din rutinmässiga inspektion så ska du plocka loss drivknuten och byta ut det gamla fettet. Ibland kan du återställa drivknuten genom att bara rengöra den, applicera nytt fett på den och byta ut dess dammskyddshylsa.
Vid svårare skador så ska komponenten bytas. Gör då följande: