Drivaxeldamask bil
Drivknutsdamask till
Drivknutsdamask: användbar information
Så upptäcker du fel på drivknut damasken
Du identifierar fel hos dessa komponenter genom att inspektera dem. Damaskens ytor ska vara fria från sprickor, bristningar, och oljespår. Vanligen är det svårt att upptäcka mikrosprickor på delarna. Därför är det bästa du kan göra är att lyfta upp fordonets främre del med domkraft och vrida ratten så mycket som det går: skadan blir synligare när gummit är utsträckt. Eftersom drivknutens livslängd beror helt och hållet på dessas skick så ska du kontrollera dem minst en gång i månaden.
Du kan behöva diagnostisera dina drivknutsdamasker ytterligare om du hittar följande symptom:
- konstiga ljud hörs från främre hjulupphängningen vid körning som ökar eller försvinner vid kurvtagningar;
- fordonet rycker vid acceleration.
Orsaker bakom fel med drivknutsdamasker
Drivknutsdamaskerna utsätts hela tiden för smuts och fukt, samt defrost kemikalier och andra aggressiva faktorer. På grund av detta kommer komponenter med låg kvalité inte bara att slitas ut snabbare utan även göra så att själva drivknuten själv går sönder i förtid.
Damaskens förstörelse sker ofta på grund av användning av olämpligt smörjfett eller utan något i huvudtaget. Vissa smörjmedel kan innehålla ämnen som förstör gummi. Om det är för lite smörjmedel så ökar slitaget på drivknutens olika komponenter vilket följs av ökad värmebildning. Damaskerna inuti drivknutarna som sitter närmare motorn utsätts för höga temperaturer och kan smälta på ytan medan yttre drivknutarna utsätts mer för mekaniska skador istället såsom punkteringar när du kör i vassa objekt. De kan smälta då om exempelvis navet överhettas på grund utslitet lager.
Så byter du ut drivknutsdamask
Dessa komponenter är förbrukningsvaror, när de går sönder skall du bara byta ut dem. Du kan installera delarna på egen hand men du behöver då en uppsättning specialverktyg,. Det rekommenderas att du byter ut gummidamaskerna på inre och yttre drivknutar samtidigt. Köp därför en drivknutsdamask sats. Reparationsarbetet kan utföras bekvämt i en arbetsgrop eller på en ramp. Du byter ut drivknutsdamaskerna på följande sätt:
- Lägg i handbromsen.
- Använd en skiftnyckel för att skruva loss navmuttern.
- Skruva loss fästelementen på stabilisator bussningens med en skiftnyckel med rätt diameter.
- Avlägsna hjulet efter du skruvat loss bultarna.
- Koppla loss parallelstaget. Du kan behöva en avdragare för detta.
- Plocka isär drivknutens inre fläns.
- Avlägsna kulledens fästelement.
- Försiktigt flytta fjäderbenet ut och demontera drivaxeln tillsammans med drivknuten, genom att försiktigt dra den mot dig
- Ta bort låsringarna utanför damasken.
- Greppa tag i drivaxeln i ett skruvstäd och plocka isär drivknuten med en avdragare. Om du saknar rätt utrustning så kan du använda dig av tillgänglig utrustning men arbeta då bara utanpå komponenten.
- Rengör den avlägsna drivknuten från smörjmedel, smuts och rost, och sätt ihop den sen igen.
- Sätt fast den nya damasken på drivaxeln och säkra fast den med en klämma.
- Fyll i rätt mängd smörjfett i damasken och installera tillbaka drivknuten på plats igen.
- Slutför anordningen genom att följa proceduren i omvänd ordning.