Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil

-
Information
En vakuumledning kan användas i olika system i ett motorfordon, till exempel i turboladdaren eller centrallåset. Även för bromsförstärkare, som normalt arbetar vid en bil också med negativt tryck, krävs vakuumledningarna. Undertrycket som behövs för bromsservon produceras i en dieselmotor samt en bensinmotor med en direkt injektion av en vakuumpump. I klassiska bensinmotorer krävs vakuum i insugningsröret bakom gasspjället.
Byggandet av en vakuumledning måste dimensioneras så att de kan motstå respektive vakuum utan att förlora sin form. En tjock gummirör är tillräcklig för detta i de flesta fall. När ett högt vakuum skapas, installeras en ytterligare förstärkning, till exempel stål. En defekt av en vakuumledning är ansluten till en läcka. Således fungerar systemet inte längre. I allmänhet är det klokt att ersätta en misslyckad vakuumledning. Befintliga tätningar bör också bytas ut. Säkerhetskritiska system, till exempel bromssystemet, måste repareras av en auktoriserad verkstad.
En ny vakuumledning är relativt billigt. Man bör dock se till förberedda kabeln passar för ditt fordon. Det rekommenderas inte att installera en falsk vakuumledning bara för att kontakterna passar. Detta medger att systemets funktion kan försämras. I varje fall kan du välja en högkvalitativ reservdel som finns i vår online bildelarbutik. Behöver du fler bildelar? Vi kan till exempel sälja dig en gasspjällssensorns, bränsleinsprutningar, en ledarstöd, en länkarm, en bälg, en kamaxel och en oljekylare. Om du behöver reservdelar till din bil, är vår webbutik rätt plats för dig.
Så upptäcker du fel hos vakuumbromskraftförstärkaren
Det är möjligt att kontrollera om delen fungerar korrekt utan hjälp från experter. Slå på motorn och tryck ned bromspedalen 5-7 gånger och lyssna på ljuden som bildas. Om luften producerar ett mjukt buller så tyder det på tryckförluster i bromskraftförstärkaren.
Starta motorn efter du har luftat ur hela bromssystemet. När du vrider på tändningen så ska bromspedalen höjas med 1-2 cm. Om dess position inte förändras så rekommenderas det att du kontaktar servicestationen för en mer detaljerad kontroll.
Efter detta så utför du ett till experiment. Du ska trycka ned bromspedalen så långt det går medan motorn är igång och stänga av den och hålla kvar bromspedalen nedtryckt i 1-2 minuter till. Om luftkanalerna är skadade och systemet har tryckförluster så bör mottrycket i bromspedalen öka så att du måste trycka hårdare på den för att hålla kvar den på plats.
Du kan behöva diagnostisera vakuumbromskraftförstärkaren med hjälp av följande tecken:
Orsaker bakom fel med vakuumbromskraftförstärkare
De flesta felen med vakuumbromskraftförstärkaren orsakas av tryckförluster. Vanligen beror detta på mekaniska skador, lösa fästelement och klämmor eller naturligt slitage hos gummidelarna. Regelbunden körning på andra terränger än vanliga vägar, som följs av överdrivna vibrationer och som leder till ökade avstånd mellan komponentelementen, förskjutet ventilskaft eller som har fastnat, kan också vara orsakerna bakom problemet med komponenten.
Ibland kan felaktig användning av enheten orsakas av att returventilen går sönder eller att membranet slits sönder. Användning av lågkvalitativa tätningselement kan också orsaka fel: de brukar spricka eller förlora sin elasticitet i förtid.
Om fordonets konstruktion inkluderar en vakuumpump som bildar vakuum så defekt hos denna komponent leda till regelbundna misslyckanden med vakuumbromskraftförstärkaren. När pumpen inte aktiveras i tid så bildas för höga belastningar på membranet som leder till att den går sönder i förtid.
Så lagar och byter du ut vakuumbromskraftförstärkaren
Att laga vakuumbromskraftförstärkaren ska utföras endast vid fall när ventilerna eller membranen bara har skadats lite. Bara originalreservdelar skall användas då. Om du använder generella komponenter så ska du testa dem noga innan för säker kompatibilitet
Om höljet är brutet eller vid svårare skador så ska delen bytas.
Innan den trasiga komponenten monteras ned så ska du stänga av motorn först. Det rekommenderas att du höjer upp fordonet på en lyftplattform. Börja med att koppla loss bromspedalens länk från själva pedalen. Den sitter under rattaxeln. Var försiktig så att du inte skadar närliggande relaterade mekanismer.
Efter detta så skruvar du loss monteringarna och plockar isär huvudbromscylindern. Till sist så kopplar du loss vakuumslangen från ventilen. Efter du har monterad ned den skadade delen så ska du installera fast den fungerande på plats.