Styrdämpare bil
Styrningsdämpare till
Styrningsdämpare: användbar information
Så upptäcker du fel på styrningsdämpare
Du diagnostiserar styrningsdämparen själv genom att inspektera den visuellt. Streck på delens yta, deformerat hus eller deformerad fjäder, slitage och rost på staven, brusten dammskyddshylsa tyder på att komponenten är trasig.
Sedan måste du höja upp fordonet framsida och vrida ratten några gånger åt båda hållen med skarpa rörelser. Om den rör sig för lätt så tyder det på att stötdämparen har gått sönder. Annat sätt att se om delen är trasig är att ratten rör sig för tätt vid vridningar. Du måste också kontrollera gummibussningarna så att dem är i gott skick: med tiden så brukar de bli sköra och spricker.
Mer ingående undersökning av styrdämparen kräver en särskild testbänk vilket endast utförs på en service verkstad.
Du kan behöva inspektera styrningsdämparen mer ingående om du finner följande symptom:
- ratten vibrerar;
- stötar i ratten när du kör över gupp;
- olika vinklar när du vrider på ratten;
- försämrat svar från bilen;
- klafsande ljud när du vrider på ratten extremt;
- slag från främre hjulupphängningen när du kör;
- axiellt frispel hos drivhjulen vid låga hastigheter.
Orsaker bakom ett fel på styrdämpare
Den vanligaste orsaken till att komponenten fallerar, är ogynnsamma driftsförhållanden.När du kör ofta på låg kvalitet vägar orsakar detta högre stress på delen, vilket resulterar i att dess komponenter slits ut i förtid. Dessutom, när du kör off-road, är risken för mekaniska skador på dämparen som orsakas av inträngande av främmande föremål, eller att köra på ett hinder betydligt större. På grund av detta kan husets täthet äventyras, och olja kan läcka ut. Att huset deformeras är ofta orsaken till att staven fastnar.
Smuts och vägkemikalier är också skadliga för delen då dessa förstör gummiskyddet och dämparens tätning. Detta leder till att stången rostar, arbetsvätskan läcker ut och komponenten får försämrad prestanda. Luft kan komma in i dämparen. I vissa fall så kan dammskyddshylsorna slitas ut i förtid på grund av för dålig olja som gör att tätningarna korroderas.
I vissa fall så beror fel på delen på att andra styr- och fjädringskomponenter har fallerat. Dämparfästena kan brista på grund av att en parallellstagsände som har fastnat. En separat stötdämpare utrustad med en fjäder kan ibland fela på grund av att den blir för lös.
Så lagar du styrningsdämparen
För det mesta kan du återställa dämparens prestanda genom påfyllning. Montera loss delen, skölj den noga och byt ut de skadade tätningarna och låsringarna samt den ställbara dämpningskraften med nya; dessa brukar vanligtvis ingå i reparationssatsen.
Så byter du styrdämparen
Alla kan byta ut styrdämparen själv. Montera upp bilen och skruva loss bultarna och koppla loss den från sin hållare. Rengör dess platser från smuts och rost vid behov. Installera sedan den nya delen, dra åt dess bultar enligt angivet vridmoment i fordonets medföljande tekniska manual.