Styrled bil
Styrled yttre till
Styrled yttre: användbar information
En dragstång är en del av parallellstaget och är en del av styrsystemet för ett fordon. De ser ut som kulformade länkhuvuden. De är belägna vid varje ände av dragstången. Tillsammans med parallellstaget bär de uppgift att se till att hålla rattar i bilens spår. Hjulen får inte ändra den förutbestämda riktningen med styrsystemet. Kulleder och styrstag upprätter en anslutning mellan styrspindeln på punkten och styrarmen. I dagens bilar finns främst två drangstavar per axel och styrspaken är placerad mellan de två axlarna.
Tielänkhuvuden är allvarligt belastade. De är inblandade i varje process och styrning och de bär aööa reaktionerna som kommer från gatan till hjulen. De är föremål för slitage som inte kan förhindras. Per lederna upprepade gånger slog dem med tiden och från någon gång. Vi märker att om på dålig trottoar uppstår darrande styrning men även då är om styrningen av fordonet står stilla och flytta en "lek" filt. Fenomenet bör undersökas.
En reparation av dragstång är inte möjlig. Den måste bytas ut. Parallellstaget ände är inte lika lättillgänglig. Du skulle behöva bilen, och för detta arbete bör vara en församling grop, bättre inkluderar en hiss. Dessutom kan det antas att efter utbytet av parallellstaget änden måste spåret hos hjulet justeras. Utom dragstång hittar du i vår butik många andra bildelar som kondensor, luftkonditionering, bränsleinsprutningar, bakljus etc.
Så upptäcker du en trasig parallellstagsände
Du kontrollerar komponentens skick genom att kontrollera efter sprickor i den med en ficklampa. Under inspektionen ska du kolla extra mycket på parallellstagsändens tätningar. Kontrollerar även efter fritt spel i ledet. Du bedömer fritt spel genom att placera fordonet på en reparationsgrop först. Annars så måste det kontrolleras med hjälp av två personer. Ena personen roterar ratten åt olika håll medan andra kontrollerar komponenten för att se om det finns luft i ledet.
Du kan behöva diagnostisera parallellstagsänden mer om du upptäcker följande symptom:
- att göra helomvändningar blir svårare;
- körning på ojämna vägar åtföljs av vrål och skrik;
- ratten vibrerar överdrivet mycket;
- ratten får fritt spel;
- ratten blir svårare eller enklare att vrida på.
Orsaker bakom fel med parallellstagsänden
Huvudorsaken bakom att komponenten slits ut i förtid är dess låga kvalité. Under sin drift så utsätts komponenten för intensiva påfrestningar med direkta kraftpåverkningar. Livslängden för parallellstagsänden är 40 000 km körsträcka, men aggressiv körstil, lågkvalitativa vägunderlag, och om du inte följer underhållsschemat så förkortar du dess livslängd avsevärt mycket.
Kullederna blir rostiga och gummiinläggen försämras på grund av trasiga dammskyddshylsor som annars skyddar dem mot fukt och smuts. Detta leder också till smörjmedelsläckage och att lederna börjar nötas.
Parallellstagsändens inlägg trycks på kulledstappens sfäriska yta med en specialfjäder. Om fjädern börjar slöa så uppstår ett glapp mellan komponenterna.
Parallellstagsändens deformationer och skador på sin gänga beror på inkorrekt installation när för mycket kraft har använts.
Så byter du ut parallellstagsänden
På grund av faktumet att komponenterna installeras separat så behöver du inte montera ned hela parallellstaget för att kunna byta ut dem. Om diagnostiseringen visar på att komponenten är skadad så ska den bytas. Du utför bytet på följande vis:
- lyft upp fordonet, lås fast den framtill och avlägsna hjulet;
- lossa på självlåsande muttern på komponenten som ska bytas som är kopplad till styrarmen;
- tryck ut komponenten från styrarmen med en särskild utdragare, och skruva loss muttern;
- lossa på låsmuttern som i sitter i slutet på parallellstaget med hjälp av en skiftnyckel för att hålla fast parallellstagets sexkant vid sidan av växellådan;
- skruva loss komponenten från parallellstaget, räkna antalet varv då detta kommer att underlätta närt du ska montera tillbaka allt igen;
- installera den nya parallellstagsänden och följ ovanstående steg i omvänd ordning.