
Styrväxel för bil
Kuggstångsstyrning till
Kuggstångsstyrning: användbar information
En styrväxel av en bil måste vara en medlare mellan styrhjul och styrda hjul. Styrväxeln har en betydande roll för att säkerställa att bilen kan styras i olika riktningar. Med hjälp av styrningen sätter förare "kontakt" med vägen. Styrväxeln minskar också konsekvenserna av hjulens rörelse. Medan styrningen uppstår reduktion. Detta betyder att rörelse av ratten överförs i ett visst förhållande. Detta är mellan ca 10:1 till 25:1. I detta förhållande är styrhjulets väg längre. Därför är styrningen "lättare". Det finns olika typer av styrväxlar. De mest populära är maskstyrväxel, rackstyrväxel och skruvstyrväxel.
Vanligtvis är styrsystemet robust och tålig. Ändå bör det kontrolleras regelbundet. Ett konstant arbete är ett viktigt krav. Det är en del av trafiksäkerheten i fordonet. Om du kan notera avvikelser medan styrningen avvikelser noteras, bör du vidta åtgärder strax.
Arbetet med styrningen måste utföras en auktoriserad verkstad, av erfarna och utbildade personal. Arbetsvillkoren för nödvändiga arbetet skall också finnas tillgängligt. En plattform är en av dessa villkor. Det är faktiskt allt du bör göra. Om du behöver andra bildelar, bör du kolla på vår butik. Avgassystem, bromsar, startmotor, blinkers, speglar och många andra bildelar hittar du hos oss till ett rimligt pris.
Så upptäcker du fel med styrinrättningen
Styrinrättningen ska diagnostiseras av minst två personer. Ett av dem vanligaste felen är fritt spel i ratten. Detta upptäcker du genom att vrida ratten så långt som det går åt båda hållen samtidigt som du kontrollerar efter glapp mellan mekanismerna. De får inte överskrida 1-1,5 mm. Glappen mäts med ett bladmått anpassat för fritt spel.
Diagnostisera också naven, parallellstagen och styrstagen, samt inspektera fästelementen och skyddshöljena.
Du kontrollerar att servostyrningen fungerar som den ska genom att mäta trycket i inrättningen. För detta så placerar du tryckmätaren mellan styrservopumpen och ställdonet. Starta sedan motorn och öka motorvarvtalet gradvis upp till 1000 varv per minut. Mät trycket i hydrauliska servostyrningen när du har vridit ratten längst åt något håll. När det är felfritt så ska detta parametervärde inte överskrida 80-85 kgf/cm2.
Systemet ska också diagnostiseras och förebyggande åtgärder ska vidtas såsom att årligen lufta hela servostyrningen. När hela karosseristommen regelbundet underhålls så återställs oljenivån till lämplig nivå och fästelementen dras åt.
Du kan behöva diagnostisera styrinrättningen om du upptäcker följande slags symptom:
- när du vrider på ratten så hör du konstiga ljud;
- ratten vibrerar;
- ratten sitter för hårt eller för lätt;
- arbetsvätskeläckage;
- fordonet blir mindre stabilare vid högre motorvarvtal;
- ratten återgår inte till sin startposition efter kurvtagning;
- hjulen styrs ojämnt;
- ratten sitter förskjutet.
Orsaker bakom fel med styrinrättning
De vanligaste orsakerna bakom för tidigt slitage i styrinrättningen är rost eller igentäppning orsakade av fukt eller nötningspartiklar som trängt sig in i enheten. Snabbt slitage på parallellstagsändens kulleder kan förklaras av en förstörd dammskyddshylsa. Styraxelns lager kan förstöras på grund av bristande insmörjning.
Mekaniska skador på eller deformerat parallellstag beror på regelbunden körning på lågkvalitativa vägar. Skador kan också orsakas när du kör i vägkanten eller över ett hinder.
Tryckförluster mellan styrinrättningen och servostyrningen sker också när anslutningsslangarna skadas eller deras fästelement försvagas. Du förhindrar luft från att komma in i systemet genom att lufta systemet när du installerar ny rörledning och byter ut oljan.
Felaktig användning av servostyrningen leder till brott och otillräcklig spänning i pumpremmen. Dess prestanda beror också på arbetsvätskans kvalité.
Livslängden för styrinrättningen beror på om du följer driftreglerna och underhåller styrinrättningen enligt angivet underhållsschema.
Så lagar och byter du ut element i styrinrättningen
Du fixar fel med styrinrättningen genom att plocka isär systemets olika hus, samt avlägsna dammskyddshylsorna, sen koppla loss fästelementen från servostyrningen och rattstången. Kontrollera att inrättningen inte är nedsmutsad och inte innehåller några främmande objekt. Vid reparation så behöver du en tryckmätare och en dynamometer och en medhjälpare.
Inrättningens element kan misslyckas på grund av slitage eller deformationer och måste då bytas separat. Men när servostyrningen felar så måste du byta ut hela komponenten helt och hållet.