
Inre styrled bil
Styrled inre till
Styrled inre: användbar information
I moderna styrsystem används antingen axiella eller radiella hakar. Historien av dessa delar började för nästan 100 år sedan i företaget Ruville. Först krävde delar konstant underhåll, idag är de perfekta. Trots detta är de utsatta för extrema belastningar dagligen. Detta faktum ställer höga krav för konstruktörerna vad gäller noggrannhet och rätt val av material.
Dessa delar ges mycket uppmärksamhet för att ett väl fungerande styrsystem är mycket viktigt i bilen. Även för underhåll krävs varsam hantering av dessa komponenter. En skadad eller skälvande kullager kommer att leda till snabbt slitage av nästan alla andra delar. Därför bör skadade delar repareras snabbt och sedan bör du övervaka tillståndet för den perfekta bilenstyrning.
I vår webbutik finns det fjädrande upphängningar av hög kvalitet till salu. Var och en av dessa delar testas många gånger innan den börjar säljas. Med vår innovativa tjänst kan du snabbt och enkelt hitta rätt reservdelar. Det enklaste sättet att hitta de delar du behöver ät att mata in kodnummer av specifika redovisningsmodell. Om du anger det snabbt och korrekt så får du lämpliga komponenter och så kan du beställa de nödvändiga delarna. Naturligtvis har vi i lager ett stort urval av andra delar, såsom motorfäste, tändmodul eller bäring. Dessutom kan du hitta ett stort urval av slangar för alla bilar. Vårt välutbildade teamet är till ditt förfogande för att övertyga dig om dess kompetens.
Så upptäcker du fel med inre styrled
Komponenten ska kontrolleras med hjälp av en till person: ena personen ska röra på komponentens mekanismer medan den andra ska kontrollera efter glapp i lederna. Om du ber om hjälp från en servicestation så utför dem diagnostisering med ett verktyg som upptäcker glapp. När du kontrollerar komponenten själv så ska du imitera typiska trafiksituationer för enheten. Då kan du kontrollera om komponenten sitter på plats med denna simpla inspektion.
Rör ena komponenten mot en annan med hjälp av en rörnyckel och ett ringjärn. När du diagnostiserar lederna ska du vara försiktig så att du inte skadar gummihylsorna.
Du kan behöva diagnostisera de inre styrleden om du hittar följande symptom:
- konstiga ljud hörs;
- försämrad fordonsstyrning;
- det krävs extra mycket för att vrida på ratten;
- däcken är rejält utslitna;
- ökade vibrationer känns från ratten;
- glapp har bildats.
Orsaker bakom fel med inre styrled
Huvudorsaken bakom för tidigt utsliten del är lågkvalitativ del. Långvarigt slitage och förstörelser av gummiinsatserna leder till att komponenten går sönder helt och hållet för gott.
En annan vanlig orsak ledslitage är en trasig dammkåpa. Detta försämrar komponentens skydd så att smuts kommer in och bildar nötande avlagringar på den. Detta förvärras när vatten kommer in som gradvis sköljer ut dess smörjmedel.
Mekaniska skador på komponenten som sprickor eller fel på gängan orsakas av felaktig installation. Dessutom kan defekter uppstå om du kör för aggressivt med fordonet eller om du ofta kör med det på lågkvalitativa vägunderlag.
Så byter du ut inre styrled
Om du byter ut komponenten själv så ska du följa strikta underhållsinstruktioner och rekommendationer från biltillverkaren som finns angivet i den särskilda modellens medföljda dokument. Byt ut på följande sätt:
- lås fast fordonets bakhjul;
- lyft upp höger eller vänster sida av fordonet för att avlasta krängningshämmaren;
- skruva loss hjulupphängningens bult under fjäderstöttorna;
- dra ut spindeltappen;
- markera komponentens ursprungliga position;
- skruva loss fästmuttrarna från den utbytta komponenten;
- installera den nya komponenten på plats;
- dra åt ledets muttrar och klämkulorna med vridmoment 65 Nm;
- justera hjulen vid en servicestation.
Komponentens maximala livslängd bör inte vara högre än 100 00 km körsträcka.