
Styrstag för bil
Parallellstag till
Parallellstag: användbar information
Parallellstaget ansluter styrspindeln i en bil på hjulet sida till styrspaken. I en lastbil och en traktor används ofta endast en enda stav, medan i en bil används ett tvåkomponentsystem. Dragstänger används på styraxlar, dvs i en bil som i regel endast fungerar på den främre axeln. I princip är det en enkel metallstav, som dock kan justeras i längd.
När ett fordon blir ur spår händer det oftast på grund av en felaktigt inställd dragstång. Diagnosering är enkel: Om en bil i en rak linje på plan mark tenderar till höger eller vänster, måste staget justeras. Orsaken är oftast en mekanisk stöt, såsom vid en kontakt kan ske med en trottoarkant. Vid en olycka är ett spår stav också böjd. I detta fall är en ersättning nödvändig. Så länge det är bara en liten trackingerror, måste föraren bara ha lite oro. Men när en större skada upptäcks bör du kontakta en verkstad.
Reparation eller justering av staget ska alltid göras av en verkstad. Den har den nödvändiga tekniken för att göra justeringen snabbt och exakt. Justeringen av parallellstaget är inte svårt, men det är lite för komplicerat för amatörer. Alla nödvändiga reservdelar kan du få billigt med oss. Det finns också många andra bildelar i vårt sortiment, t.ex. hjulnav, hjullager, bromsbelägg, styrningsknogar, styrinrättningens pumpar, oljefilter, bränslefilter och sidodörrar. Vår delar är av högsta kvalitet och våra priser är mycket rättvisa. Ett besök på vår moderna butik på nätet som är utrustad med en kraftfull sökfunktion är värt i alla avseenden.
Så upptäcker du ett trasigt parallellstag
Parallellstaget ska diagnostiseras vid en servicestation, eller på egen hand med hjälp av en hjälpreda. I början så kontrollerar du komponenten och dess skyddskåpa, gångjärn och ändar. Fordonet lyfts upp på en bilplattform och komponenten inspekteras. Den får inte ha några sprickor eller andra slags skador.
Om du inte hittar några tecken på slitage så ska du gå till nästa steg. Här behöver du din hjälpreda. Ena personen ska vrida på ratten medan den andra personen ska bevaka hur parallellstaget beter sig genom att stå vid bilplattformen tittandes på den. En fungerande komponent ska röra sig smidigt och tyst medan de defekta för onödiga bullerljud av sig. Vid detta steg så ska du också kontrollera hur stort gapet är i kulledet. Det högsta tillåtna gapet är 2 mm.
Du måste diagnostisera parallellstaget om du upptäcker följande symptom:
- hjulen svarar inte på dina rörelser med ratten;
- fordonet lutar när du bromsar eller svänger;
- knackningar från komponentens område;
- ovanliga ljud när du gasar, bromsar, och när du kör på lågkvalitativa vägunderlag;
- du håller ratten länge vid samma position när du svänger och hjulen svajar som följd.
Orsaker bakom fel med parallellstag
Orsaken bakom mekaniska skador på parallellstaget är aggressiv körstil, särskilt när du kör över gropar i höga hastigheter.
Vanliga fel med komponenten ut utslitna eller nedsmutsade svivelkopplingar. Orsaken kan vara lågkvalitativ komponent och användning av lågkvalitativa smörjmedel. Styrstiftets yta på parallellstaget kan vara skadat på grund av felaktig installation.
Korroderat parallellstag orsakas av en trasig skyddskåpa, och smuts och damm som tränger sig in i ledet.
Laga och byta ut parallellstag
När du ska laga parallellstaget så ska du byta ut skadade dammkåpor och stift då dessa ej går att laga.
Under utbytet följer du nedanstående procedur:
- lägg i parkeringsbromsen;
- placera stopp under bakhjulen;
- lyft upp fordonet med domkraft;
- dra ut låsstiftet och skruva loss parallellstagets mutter;
- tryck ut stiftet ur kulledet från styrspindeln;
- böj på låsplattans ändar;
- byt ut komponenten;
- upprepa alla steg i omvänd ordning.