
Styrväxeldamask bil
Damask till styrväxel till
Damask till styrväxel: användbar information
En bälg är ett rör som är vikt som ett dragspel. Den tillverkas oftast av läder, gummi eller plast. Delvis används också bälgar som tillverkades av tunn metallplåt. En bälg krävs när två relaterade rörliga delar bör skyddas från yttre påverkan. I personbilar finns det flera ställen där en bälg kan användas. Drivaxeln, stötdämpare och anslutningen till släpvagn är typiska exempel.
Enkla bälg skyddar framför allt från smuts. Det finns också bälgar som är vätsketäta och skyddar bilen från eventuella yttre påverkan. En bälg skyddar alltså ledställe. Detta minimerar också underhåll. På grund av mekaniska stötar eller slitage kan bälg få sprickor eller andra skador. I detta fall bör bälgen bytas så att den önskade skyddsfunktionen kan uppfyllas. Ofta är nedmontering av de hörande delar nödvändig så att kostnaden kan vara relativt hög.
Bälgs skador kan vanligen bestämmas genom en enkel visuell inspektion. Du kan också känna på bälg för att förstå om det finns några sårbarheter. Om gummi är porös kan dess rörelse signalisera om mycket. Ofta är det klokt att ersätta en defekt bälg under reparation eller underhåll. Du kan också hitta en drivaxel, en utjämningsbehållare, en bromsbelägg, en tjocklek, en bromstrumma och många andra bildelar i vår webbshop. Sökfunktionen hjälper dig att söka efter en specifik produkt. Du kan också bara bläddra igenom vår reservdelskatalog.
Så upptäcker du en trasig styrstagsdamask
En trasig komponent inspekterar du visuellt. Placera fordonet på en reparationsgrop eller lyft upp hjulen med domkraft. Placera hjulklossar under hjulen. Inspektera damasken ifråga. En trasig eller sprucken komponent måste bytas ut omedelbart.
Du kan behöva diagnostisera styrstagsdamasker mer ingående om du hittar följande symptom:
- ratten vajar;
- konstiga ljud från styrmekanismen under körning;
- ökat motstånd i ratten vid kurvtagning;
- fordonet avviker från sin körriktning;
- problem att styra vid höga hastigheter.
Orsaker bakom fel med styrstagsdamask
Vid drift så utsätts styrstagsdamaskerna för intensiva mekaniska påfrestningar. Komponenten skadas på grund av konstanta rörelser och förändringar i omgivningens temperatur. Rätt ofta så brukar brister uppstå på grund av för hårt åtdragna klämmor som håller fast damasken ifråga. Om du slår i vägkanter så kanske du inte bara skadar damasken utan även parallellstagsledet också.
I snitt så är livslängden för styrstagsdamasken runt ett år, men varierar beroende på hur du kör med ditt fordon. Komponenternas livslängd kan förkortas om tekniska vätskor tränger sig in i dem. Vanligen slits damasken ut i förtid på grund av lågkvalitativt tillverkningsmaterial. Komponenter tillverkat i silikon och neopren håller längst, så tänk på detta vid köp av nya damasker till dina parallellstag.
Så byter du ut styrstagsdamasker
Du byter ut komponenten genom att göra följande:
- Placera fordonet på en reparationsgrop.
- Skruva loss parallellstagets fästmutter. Om muttern har rostat så ska du förbehandla det med särskilda medlet WD-40.
- Avlägsna klippet och skruva loss muttern som håller fast kulledet.
- Använd en kullageravdragare för att slå ut kultappen från styrarmen.
- Vänd ändarna på låsplattan och lossa på parallellstagets fästbultar.
- Ta bort parallellstaget.
- Håll fast parallellstaget i ett skruvstäd och lossa på parallellstagsändens låsmutter.
- Avlägsna oljetätningsringen som säkrar fast parallellstagets damasken.
- Ta bort damasken.
- Installera den nya komponenten.
- Montera tillbaka enheten i omvänd ordning nu.
Om du saknar en bilramp så kan du använda domkraft. Innan du börjar så ska du ställa några klossar under bakhjulen så att fordonet hålls säkert kvar på plats.
Ställ in hjulen igen efter du är färdig. Detta ska utföras av en kompetent specialist. Om du saknar kunskaperna som krävs för detta så ska du kontakta närmsta servicestation.