
Laddningsregulator till bil
Generatorregulator till
Generatorregulator: användbar information
Så upptäcker du ett fel på generatorns spänningsregulator
Delen ska diagnostiseras efter varje 5500-8500 km körsträcka eller när du byter till sommar och vinterdäck. Du kan kontrollera regulatorns tjänstduglighet med en voltmeter. Anslut instrumentet till batteriets poler och mät spänningen med avslagen motor: den ska ligga på 12-12,8 V. Starta sedan motorn och om multimeterns avläsningar ligger på 13,2-14 V så fungerar komponenten. Då måste du öka varvtalet. Den uppmätta spänningen ska också öka men inte överskrida 14,8 V.
Avlägsnad regulator undersöks på ett annat sätt. Använd en voltmeter, en 12 V glödlampa, en kraftmodul eller en laddare med spänningskontroll, några kablar med poler samt ett batteri. Anslut batteriet till laddaren och glödlampan till batteriet genom att ansluta lampan till motsvarande poler hos spänningsregulatorn. Om voltmetern ej sitter inuti laddaren så ska den anslutas till batteriet. Efter kraftmodulen eller laddaren har slagits på så ska glödlampan lysas upp och lysa starkare när du höjer spänningen upp till 14,5 V (14,8 V på vissa fordon). Om ljuset inte stängs av efter denna tröskel så måste du byta spänningsregulatorn.
Du kan behöva diagnostisera generatorns spänningsregulator om du hittar följande symptom:
- vitt ljus på batterihöljet eller på bilens karosseri runt dess område;
- försvårad motorstart;
- för högt spänningsvärde efter 4-6 timmars körning;
- glödlamporna brinner upp för ofta i bilens belysningssystem.
Orsaker bakom fel med generatorns spänningsregulator
En bränd transistor är det vanligaste felet hos spänningsregulatorn. Vanligen orsakas detta av kortslutning i lindningen i generatorns stator eller rotor eller en felaktigt fungerande diodbrygga. Om delen går sönder ofta kan du behöva laga eller byta generatorn. Vanligen brukar regelbunden bränd regulator bero på låg kvalité eller att den bryter mot fordonets tekniska krav, liksom installation elektriska tillval utrustning som exempelvis uppvärmbara dörrhandtag.
Regulatorns kontakter kan oxideras på grund av att de utsatts för fukt- och smuts, vilket förhindrar signalen från att passera genom den elektriska kretsen. I vissa fall kan problemet lösas genom att rengöra från smuts och korrosion samt använda mer pålitliga fästelement åt kablarna. Hos regulatorer som kombinerar borsten, utan kontakt så kan felet bero på utslitna borstar.
Regulatorns korrekta drift kan också förhindrad av förändringar i avståndet mellan kärnan och armaturen eller en lös armatur fjäder. I vissa fall kan felet orsakas av felaktig justerad spänningsregulator.
Så byter du generatorns spänningsregulator
Regulatorn kan bytas själv eller vid en servicestation. På många fordon så krävs det att du först plockar bort generatorn. Proceduren följer som sådan:
- Koppla loss den negativa polen från batteriet.
- Lossa på generatorns övre fästelement, flytta den åt sidan och koppla loss drivremmen från remskivan.
- Skruva loss nedre och övre bultarna och plocka isär monteringen.
- Plocka isär generatorns bakre skyddshölje efter du lossat på klippen.
- Dra ut kontaktdonet med kablarna som ansluter regulatorn och diodbryggan.
- Skruva loss muttern från kontaktblockets bult och skruva sedan loss regulatorns fästelement .
- Avlägsna den trasiga delen och installera den nya på plats.
Denna Procedur är en allmän beskrivning och kan variera mellan olika fordonsmärken och modeller. Du finner mer information om hur du går tillväga i ditt fordons medföljande tekniska dokument.