
Generator för bil
Växelströmsgenerator till
Växelströmsgenerator: användbar information
I alla motorfordon finns det en generator. Generator kan också kallas en växelströmsgenerator. Det behövs för att ladda batteriet och för att säkerställa strömförsörjningen av vagnen. Motor drivs genom bränslebränning. Generator är ansluten till motorn och därmed genererar elektricitet. Principen som används i detta fall vet alla. Kinetisk energi omvandlas till elektricitet. I moderna bilar används nästan undantagslöst växelströmsgenerator. Men i veteranbilar kan fortfarande enstaka DC-generator hittas.
Om generator har en defekt så batteriet inte. Detta är ett stort problem som upptäcks senast när du startar bilen. I moderna bilar finns det en varningslampa som indikerar defekter av generator, men det betyder inte alltid att generator gick sönder. Eftersom generator är mycket viktig för bilen, bör en korrekt diagnorstering göras så snart som möjligt. Ofta kan generator repareras. Fullständig ersättning krävs inte alltid, till exempel när endast en diod eller spänningsregulator gick sönder. Det kan också vara att bara ett bätle slets, en kabel lossnade eller en dålig anslutning skedde.
Arbete på generator måste göras med försiktighet för hög spänning kan skada generator ganska lätt. Därför bör detta arbete utföras av proffs. En elektriker kan oftast hitta felet mycket snabbt och utföra nödvändig reparation. Om du behöver några andra reservdelar till din bil, bör du titta på vår webbutik. Hos oss hittar du bromsbelägg, tändstift, speglar, horn, huvudcylinder, slavcylinder och många andra bildelar.
Fel på generator
- släpringar är smutsiga, brände eller oljiga;
- kuggremmen slirar;
- impulskretsen är bruten;
- lagren är utslitna eller skadade;
- en mutter på en remskiva vid generatorn har lossat;
- fel vid rotorkontakter til statorpoler;
- standardfästena är slitna;
- periodiska borstar har fastnar.
Tecken på felaktig generator
- batteriet är urladdat eller kokar,
- kraftigt buller när generatorn börjar arbeta;
- batteriets varningslampa tänds när motorn är igång;
- svaga strålkastare;
- svaga ljud och skrammel hörs när motorn är igång;
- tillåten spänningsnivå överskrids;
- strålkastarnas ljusstyrka ändras kraftigt beroende på varvtal.
Orsaker till fel på generatorn
- användning av delar med låg kvalitet;
- utsliten och oxiderad generator;
- fel i spänningsboxen;
- klämfjädrarna är trasiga eller deformerade;
- delen fungerar inte normalt;
- yttre påverkan av:
- vatten;
- höga temperaturer;
- salter;
- kemiska reagenser på vägytan;
- smuts.
Diagnostik
Diagnostik ska utföras med hjälp av specialinstrument, nämligen amperemätare och voltmeter. Du kan göra det själv eller med hjälp av en verkstad. Skicket definieras som diagnostiska värden.
En felsökning bör inledas med mätning av spänningsnivån på ackumulatorbatteriets pluggar.För att göra detta behöver du starta motorn och läsa av en gång till. Värdena behöver uppfylla följande standard:
- före start - 12V;
- efter start - 13,8-14,4V.
Höga siffror tyder på ett fel i reglagerelä. Låga siffror pekar på brist på växelström.
Reparation och byte av generatorn
Vanligtvis är generatorns livslängd runt 160.000 kilometer. Det räcker ofta med att byta felaktiga knutar eller tillbehör för att åtgärda ett mekaniskt fel. För några gamla generatorer kan du behöva vrida på släpringarna. Kuggremmar byts vid slutet av sin livslängd, dålig spänning eller kraftigt slitage. På vissa verkstäder kan du utföra återspolning, men det är dyrt.