
Katalysator för bil
Katalytisk omvandlare till
Katalytisk omvandlare: användbar information
En katalysator används i motorfordon för att avlägsna föroreningar från avgaserna. Detta betyder framför allt att omvandla kolmonoxid, kolväten och kväveoxider från en katalytisk process till ofarliga ämnen. I bensinmotor gör det trevägskatalysator som bearbetar en stor del av dessa oönskade gaser genom kemisk reduktion med rodium, platina och palladium. I dieseldrivna fordon är det en oxidationskatalysator som används för att omvandla kolväten i synnerhet.
I äldre fordon är det också värt att installera en katalysator eftersom den hjälper minska utsläpp. Detta kan leda till en betydande skattelättnad. Ett billigt alternativ är mini-katalysator. Om en katalysator har en defekt kan det bestämmas i huvudsak genom mätning av avgaserna. Dessutom kan konstiga skramlande ljud vara en indikation på en defekt av katalysator. Om det visar sig att skadan är närvarande, bör ersättning göras i tid. Felet måste avlägsnas innan du utför nästa utsläppentest. Av miljöskäl är det lämpligt att inte vänta för länge med installationen av en ny katalysator.
I de flesta bilar befinner sig katalysator mellan syresensor och grenrör. Avgassystemet måste demonteras för att expandera den gamla katalysator och sätta in den nya. Utbyte görs vanligen med en kapskiva. För fastsättning av ny katalysator är svetsning nödvändig. Alternativt kan en fläns användas. I vår onlinekatalog hittar du många andra bildelar, t.ex. skärmar, bromsbelägg, cylinder och bakljus. Även om du behöver en ny syresensor eller andra reservdelar till avgassystem, hittar du allt hos oss.
Fel på katalysatorn
- olika mekaniska fel:
- slitage av eller fel på en cell;
- fel på de kemiska reaktionerna hos ämnena i katalysatorn.
Tecken på katalysatorfel
- motorn dör i standby-läge;
- svårigheter att starta motorn;
- avgasernas färg är förändrad (de får en grå eller ljusblå nyans);
- ökande svårigheter under acceleration och varvtalet ökar;
- konstiga ljud i avgassystemet;
- "Check Engine" tänds på instrumentpanelen;
- bränslekonsumtionen stiger över normen av 1,5-2 liter per 100 km;
- Uppkomsten av en fluorväte lukt från avgassystemet;
- Förekomsten av metallrester vid katalysatorns låda.
Orsaker till fel på katalysatorn
- bränsle med tetraetylblyföroreningar;
- användning av bränslen med dålig kvalitet;
- problem med bildandet av gasblandningen som väsentligt förändrar normala funktioner;
- penetration av smörjolja eller bränsle in i oxideringskatalysator; inre cellerna hos katalysatorn blir skadade;
- nedsmutsning av katalysatoromvandlaren av de gaser som produceras då bränslet förbränns;
- fortsatt användning av en utsliten katalysator;
- felaktig användning.
Diagnostik
Specialutrustning krävs för att diagnostisera fel på katalysatorn. Därför bör endast kvalificerade tjänstemän göra detta arbete. Men det finns yttre tecken som kan indikera att det finns fel. Synliga betydande skador på den yttre delen är ett av dem. När du upptäcker detta, är det nödvändigt att byta ut delen snabbt.
Experter mäter produktiviteten hos en cellulär konstruktion i tryckmätaren, som är fäst vid den första syresensorn. Motorn accelereras här till 3000 rpm. Tryckindikatorer i systemet får inte överstiga värdet av2,94 Pas eller 0,3 kgf / cm2.
Normal livslängd hos katalysatorn är 100 000-150 000 kilometer. Det rekommenderas starkt att inte överskrida detta värde och fortsätta använda en sliten del. Kapacitetsminskningen kommer att äventyra driften av motorn eftersom den kan gå sönder på grund av tryckökningen.