Turbo bil
Turboaggregat till
Turboaggregat: användbar information
En turbo ökar kraften i en kolvmotor. Med hjälp av en kompressor uppnås en högre genomströmning av luft-bränsle-blandningen. Särskilt i dieselmotorer används turboladdaren, men också i bensinmotorer kan en högre kraft uppnås med denna komponent. Konstruktionen av en turboladdare är relativt lätt eftersom det finns endast två ingredienser: en turbin som drivs av avgasflöde och i sin tur driver kompressorn. Därför talas också av en turboladdare som arbetar på gamla gaser.
Turboladdare ökar prestanda, men i den moderna bilindustrin är detta faktiskt inte längre det viktigaste skälet för att använda den här komponenten. Snarare används den oftast för att minska bränsleförbrukningen och utsläppen utan att resultatet reduceras. Det är också anledningen till att turboaggregater används ännu oftare i bensinbilar. En turboladdares fel kan visas genom en minskning i prestanda. Möjligen ökar också konsumtionen. Ibland finns det bara en tillfällig förlust av makt. Om sådana symtom uppträder bör en korrekt diagnos utföras i en fackverkstad.
Det är inte lätt att diagnoster en turboladdare. I moderna fordon utförs felsökning vanligtvis via en regulator. Enkla felen kan tas bort med liten ansträngning. Endast genom stor skada är en fullständig ersättning av turboaggregatet nödvändig. Om skadan blir större över tid så bör du besöka en verkstad. Om du letar efter en stötdämpare, en bränslemätare, en värmeväxlare, en vakuumledning, en vattenpump, en torkarmotor, ett torkarblad och andra reservdelar, kommer du också att hitta dem här. Vår butik har mycket för många kända och mindre kända bilmärken.
Så upptäcker du fel med turboladdaren
Först det första så ska du avlägsna anslutningsrören och kontrollera om det finns några smörjmedelsspår på dem. Efter detta så inspekterar du bladen på turboladdarens hjul för att se som dem inte har skadats. Du upptäcker brott i komponenten genom att först vrida axeln axiellt och sedan radiellt. Maximal tillåten förskjutning för förstnämnda är 0,05 mm. När axeln flyttas upp och når så ska den inte röra bladen. Inspektera delen och kolla så att kroppen är hel och att inga sprickor syns på den. Sök hjälp från en servicestation för att kunna kontrollera komponenten mer detaljerad på ett särskilt ställ för fordonet.
Du kan behöva diagnostisera turboladdaren om du upptäcker följande tecken på fel:
- komponenten låter överdrivet mycket;
- försämrad motorkraft;
- ökad förbrukning av bränslet och smörjmedlet;
- försämrad kraftöverföring;
- bilen rycker till när du gasar;
- avgaserna är blåa eller svarta i färgen;
- den elektriska utrustningen felar.
Orsaker bakom fel med turboladdaren
Felfri drift av turboladdaren fungerar bara när alla komponenter i motorn, avgas- och bränslesystemen är funktionsdugliga. Annars så kan komponenten börja gå sönder i förtid. Den genomsnittliga livslängden för turboladdare är runt 150 000 km körsträcka i bensindrivna motorer och 250 000 km körning i dieseldrivna motorer.
En av dem mest spridda felen i turboladdaren är mekaniska skador på hjulbladet. Vanligen orsakas detta av främmande objekt som kommer in i insugnings- eller avgasledningen. Det kan vara rester av tändstift, motorns kolvar, ventiler, luftfilter, avslitna fragment från tätningarna, muttrar, bultarna och övriga delar som lämnas kvar i insugningsröret som exempelvis efter reparationer. Hjulbladen kan gå sönder på grund av snedvriden roterande axel som orsakas av utslitna eller förstörda lager.
Även oljebrist i systemet är farligt för turboladdarens element. Detta orsakas vanligen av för sen påfyllning i motorns tråg, tryckförluster eller igentäppt oljematarslang, ingen användning av fordonet på väldigt länge, samt inkorrekt motorstart i kallt väder. Användning av nedsmutsad eller lågkvalitativ olja ökar nötningsslitaget i turboladdarens komponenter och täpper igen dess kanaler med restprodukter.
De nedsmutsade elementen i insugningssystemen, inklusive luftfilter, användning av lågkvalitativt bränsle, lösa anslutningar i anslutningsrören, installation av icke-kompatibla komponenter brukar vara orsaker bakom en överhettad turboladdare. Detta kan då förstöra rotorn och axeln samt korrodera lagren.
Så byter du ut turboladdaren
Om komponenten inte kan lagas så skall den bytas. Följ dessa rekommendationer för att göra det:
- Byt ut luft- och oljefiltren samt motoroljan.
- Montera ned delarna från den nya komponenten som skall installeras på plats där den föregående satt.
- Rengör rörledningarna anslutna till turboladdaren.
- Använd bara nya högkvalitativa packningar.
- Följ rekommendationerna och kraven som står i fordonets medföljda tekniska manual.
Efter den nya turboladdaren har installerats så ska du starta motorn och kontrollera fogarnas täthet. Vi vill påminna dig om att motorn bör gå på tomgång dem första 2-5 minuterna.