Lambdasond (NOx, O2) bil
NOx-sensor till
NOx-sensor: användbar information
Lambdasond är en sensor som används i ett motorfordon för att mäta syrehalten i avgaserna. Detta värde behövs för att reglera förbränningen och i synnerhet förhållandet mellan bränsle och luft optimalt. Detta är också en viktig förutsättning för att de flesta föroreningar i katalysatorn kan omvandlas till ofarliga ämnen. Det finns lambdasönder som reagerar på spänningen och bredbanda sensorer. Förutom syreinnehållet i avgaserna mätas också syreinnehållet i omgivande luften.
Om lambdasonden har en defekt, förvärrs utsläppe. Detta kan detekteras medan prövning. En betydande nedgång i prestanda kan också tyda på lambdasondens skada. En svårt rök från avgasröret vid körning kan också vara en indikation på skador. Med en enkel okulärbesiktning kan det kontrolleras, om en trasig sladd orsakade problemet. I moderna fordon informationen om lambdasondens tillstånd kan läsas på panelen. När defekten upptäcks, måste detaljen ersättas. Reparation av sonden är inte möjlig. Utbyte är inte svårt att genomföra och det kan göras av en erfaren amatör.
Syresensorn är placerad mellan katalysatorn och avgasgrenröret. Den gamla sonden skruvs ut. Därefter skruvs en ny del noggrant. Om en grop är tillgänglig kan reparation göras mycket snabbt. Efter installationen bör du kontrollera utsläppsnivå. Vår webbutik innehåller ett stort sortiment av reservdelar. Om du letar efter grenrör, ljuddämpare, ESP, broms, luftfilter, backspegel eller någon annan reservdel, hittar du dem lätt på vår hemsida.
Fel på lambdasond
- mekaniska skador;
- överhettning orsakad av fel i tändsystemet;
- trasiga elledningar,
- kortslutning;
- bränsleförorening av gaser och rök.
Feltecken på lambdasonden
- hög andel av toxiska ämnen i avgaserna;
- felaktig bränsleförbrukning;
- minskad dynamik;
- instabil funktion av katalysatorn;
- märkbara ryck i en uppvärmd motor.
Orsaker till lambdasond misslyckanden
- kylvätska eller bromsvätska tränger in i detaljen;
- kolvringar är slitna;
- användning av ytaktiva medel för lambdakroppens rengöring;
- effekten av mättade bensinluftblandning;
- hög andel blyföreningar i bränslet;
- bränslefiltret är igensatt;
- lambdasondens hus har blivit löst;
- inträngning av bränslegaser eller luft;
- störningar i eltillgången för den primära strömförsörjningsenheten;
- ökade temperaturer i lambdasonden på grund av bränsle med låg kvalitet;
- normala funktionella egenskaper försämras.
Diagnostik
Följande enkla steg kan göras för att undersöka lambdasonden. Börja med att starta och värma upp motorn. Korrekt bedömning av föroreningar i avgaserna är möjlig när uppvärmning är lika med 300-400 ° C. Bedömningen av frekvensen och formerna för värdena bestäms av ett oscilloskop. Vidare är det bra att ta reda på exakta värden för motståndet i aggregatet vid rumstemperatur. Indikatorn skall normalt vara 2-14 ohm. Efter dessa steg behöver du fastställa spänningen för tändsystemet. Önskvärt värde är 10,5 V. Den rekommenderade frekvensen för kontroll av lambdasonden är 30.000 kilometer.
Reparation och byte av lambdasond
Det finns bara en åtgärd man kan göra med lambdasensorn. Det är rengöring från nedsmutsning av rök och gaser. Avmontering av lambdasonden skall göras vid en temperatur av 50 ° C så det är nödvändigt att först värma upp den. Rengöring görs genom att man placerar sensorn i ortofosforsyra i 15 till 20 minuter. Därefter sköljs den av i rent vatten och torkas. Det är också nödvändigt att kontrollera kabeln och se till att den har monteringspasta på. Det är att fördela pastan noggrant, utan att få den på lambdasondens skyddsrör. Dessutom bör du inte rengöra sonden vid kontakten för syretillförsel.
Om rengöringen inte ger önskvärt resultat, behöver den bytas. Byte av det skadade objektet kan du göra själv eller med hjälp av en verkstad.