EGR-ventil bil
AGR ventil till
AGR ventil: användbar information
Så upptäcker du en trasig EGR-ventil
Att kontrollera avgasåterledningens ventil och dess funktionsduglighet är för svårt att göra på egen hand: att diagnostisera avgassystemet tar inte bara tid utan kräver också en drös olika professionella verktyg. Därför är det bäst att överlämna detta arbete åt experter vid en servicestation.
I äldre bilar där inget mottryck skapas i avgassystemet så ska du avlägsna ventilen för att inspektera den. Ett vakuum på 250 mmHg appliceras med en vakuumpump som är ansluten till komponenten. Om komponenten fungerar som den ska så skall dess stag dras in så att låsmekanismen öppnas, och vakuumet ska inte vara kvar längre än 30 sekunder. Om inte, så måste komponenten bytas.
I moderna fordon med mottryck i katalysatorn så är det inte praktiskt att diagnostisera som angivet ovan. I dessa fall så måste du följa rekommendationerna som fordonstillverkaren har angivit i fordonets medföljda tekniska manual.
Du kan behöva kontrollera EGR-systemet om du upptäcker följande symptom:
- vid låga motorvarvtal och tomgång så går motorn ostabilt;
- färddatorn visar på fel;
- ökad bränsleförbrukning;
- försämrad motorkraft.
Orsaker bakom fel med EGR-ventil
Det vanligaste felet med EGR-ventiler är att du använder dig av lågkvalitativt bränsle. Komponenterna inuti detta slags bränsle ökar bildandet av sotavlagringarna vilket leder till att ventilen snart täpps igen vilket har negativa effekter på motorns metallkomponenter samt relaterade system.
Nedsmutsade bränsleinsprutare, försämrad pumpprestanda, och förlorad täthet i insugningssystemet försämrar bränsleluftblandningens processer. Mager blandning kan leda till ökade avgastemperaturer, vilket då bränner sönder ventilen. Detta fel kan också orsakas av fel med tändningen, insprutningssystemen, ventilinställningen eller när bränt bränsle fastnar i avgaskanalerna.
Ett vanligt med EGR-ventilen är ett brustet membran. Det kan orsakas av ansamlat smuts på membranets yta, lågkvalitativ komponent, inkorrekt ventilunderhåll såsom att använda aggressiva rengöringsmedel vid dess rengöring.
Så lagar och byter du ut EGR-ventilen
Du kan laga denna komponent enbart genom rengöring. Du kan avlägsna smuts- och sotavlagringar genom att trycka på ventilens hölje med en mjuk hammare och sedan skaka ut eller blåsa ut avlagringarna som finns inuti. Utloppshålet ska rengöras försiktigt med en liten skruvmejsel. Kom ihåg att aldrig spola igenom ventilen med lösningsmedel.
Du byter ut en trasig ventil med hjälp av följande steg:
- Montera ned plenumkammaren från inloppsröret.
- Koppla loss vakuumslangen från ventilen.
- Skruva loss bultarna som håller fast komponenten till insugningssystemets olika element.
- Ta bort ventilen och installera den nya på plats.
- Installera tillbaka alla komponenter i omvänd ordning nu.