Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil

-
Information
Så upptäcker du fel med främre ljuddämparen
Börja med att höja bilen med domkraft och utvärdera avgassystemet. Synliga sprickor, korrosion, bucklor och brännmärken på dess yta tyder på att delen måste bytas. Starta sedan motorn. Om rök kommer från främre ljuddämparen så har den förlorat sin täthet.
Du kan kontrollera om ljuddämparen är igentäppt på följande sätt: börja med att koppla loss kabeln från tändstiftet och starta sedan motorn och bedöm dess stabilitet vid tomgång och vid ökande motorvarvtal. Stanna sedan motorn och skruva loss det frånkopplade tändstiftet och starta om motorn. Om den fungerar bättre nu och det kommer rök från tändstiftshålet så är avgassystemet igentäppt. Under inspektionen så ska du skydda dig från elstötar så anslut tändstiftet till en urkopplad högspänningskabel.
Du upptäcker mer exakt vilka komponenter i avgassystemet som är igentäppta genom att koppla loss flänsarna bakom katalysatorn och köra fordonet en kortare sträcka. Om motorkraften ökas och den får bättre rpm så brukar felet ligga i resonatorn.
Du kan behöva kontrollera främre ljuddämparen om du stöter på följande symptom:
Orsaker bakom fel med främre ljuddämpare
Rätt vanliga fel med främre ljuddämparen är mekaniska skador från intensiva stötar vid olyckor eller när du slår i fordonets botten mot främmande objekt. Delens risk att skadas ökar när du kör på lågkvalitativa vägar. Om du ofta kör över gupp och liknande och har en aggressiv körstil så kommer fästelementen och fogarna hos ljuddämparen i avgasledningen att bli lösa.
Effekterna av extremt höga temperaturer är också destruktiv för resonator. Användning av låg kvalitet bränsle, systemfel i tändningen, igensättning av luftintaget gör att bränsle kan komma in i avgassystemet, vilket gör avgas temperaturen betydligt högre.
Korrosion hos främre ljuddämparen orsakas av fukt, smuts, kemikalier och temperaturförändringar. Delarna i rostfritt eller aluminiserat stål tål dessa aggressiva förhållanden mycket bättre.
Så lagar du främre ljuddämpare
Ibland kan du återställa delens prestanda genom att rengöra den. Avlägsna smuts och kolavlagringar från ljuddämparen med hjälp blåslampa, och värma upp ytan jämnt. Men använd inte denna metod för mycket: upprepad uppvärmning kommer att göra metallen mer spröd och lättare att spricka och gå sönder helt.
Du kan också avlägsna avlagringar inuti komponenten med kemikalier. Du gör detta genom att avlägsna ljuddämparen, plugga igen dess inloppshål och hälla i en alkalisk baserad lösning blandat med varmvatten, och sedan plugga igen andra hålet och skaka den flera gånger och låta det stå i en dag. Skölj sedan delen med kallvatten och torka rent med en mjuk trasa.
Små sprickor och snedvriden ljuddämpare kan elimineras vid en servicestation. Vid svårare defekter så måste den bytas.
Så byter du främre ljuddämparen
På bilar där avgasrörets komponenter är anslutna med monteringsklämmor så kan du byta ut främre ljuddämparen själv. För detta behöver du då:
Om den nya komponentens installation kräver svetsning, så ska du söka professionell hjälp.