
Bränslepump relä bil
Bränslepumpsrelä till
Bränslepumpsrelä: användbar information
Så upptäcker du ett trasigt bränslepumpsrelä
Du behöver en testlampa för att kontrollera bränslepump reläets prestanda. En av kontakterna ska anslutas till kontrollerstiftet medan den andra ska gå till kabeln från huvudreläet. Slå sedan på tändningen. Om du inte ser något ljus så tyder det på fel i delen.
Sedan ska du stänga stiften som batteriet är anslutet till och bränslepumpens strömkabel med hjälp av en korskoppling. Om pumpen aktiveras när du slår på tändningen så är reläet trasigt.
En annan testmetod är att installera en fungerande del på plats istället för delen som skall testas.
Du kan behöva kontrollera bränslepumpsreläet mer ingående om du upptäcker följande symptom:
- bränslepumpen fortsätter gå och stängs inte av vid maximalt varvtal;
- efter du slagit på tändningen så hörs inget om att pumpen arbetar;
- batteriet laddas ut för fort.
Orsaker bakom ett fel på bränslepumpsrelä
På grund av långvarig användning så slits reläets kontakter ut och returfjädern tappar sin spänning. Dålig kontaktanslutning förhindrar elektriska strömmens fria flöde så till slut brinner de upp.
En annan vanlig orsak bakom att reläet felar är en igentäppt bränslepump som drivs under ökade belastningar för att nå samma resultat. Detta leder till att spänningsnivån ökar hos pumpen vilket i sin tur ökar belastningen på relä kontakterna, vilket i sin tur gör att de brinner upp mycket snart. Liknande effekter kan orsakas av för sent bytt bränslefilter eller dålig kontakt med bränslepumpens kablage
Tryckförluster i relä huset kan orsaka många olika slags fel. Fukt och smuts som tränger sig in kan oxidera kontakterna, skapa rost och få rörliga delar att fastna, förstöra spollindningens isoleringslager vilket i sin tur leder till en kortslutning.
En säkring med för hög kapacitet kan få komponenten att brinna upp för ofta - även i fordon med en ren bränslepump och en felfri bränslepump.
Så byter du ut bränslepumpsreläet
Att laga delen är oeffektivt så det är bättre att byta ut den när den börjar fallera. När du installerar den nya komponenten så ska du kunna klara av det, även som nybörjare. Allt du behöver göra är att veta vart reläet finns vilket finns angivet i fordonets tekniska dokument. Ofta så är den installerad under motorhuven i säkringsdosan eller i närheten av den. Men den kan också finnas under instrumentbrädan, baksätet, i bagageutrymmet bakom bakljusen eller nära handskfacket.
När du installerar den nya delen så ska du kontrollera så att dess egenskaper motsvarar det som krävs i fordonets angivna tekniska specifikationskrav. Annars ökar du risken för att reläet går sönder i förtid samt att du ökar risken för att hela bränslesystemet börjar fungera felaktigt