
Laddtrycksventil till bil
Tryckomvandlare till
Tryckomvandlare: användbar information
Så upptäcker du en trasig wastegateventil
Du kontrollerar om komponenten är funktionsduglig eller inte genom att öppna motorhuven och säkra fast den. Kontrollera om ventilstyrningen rör sig fritt genom att förflytta den försiktigt uppåt och ner. Koppla sedan loss slangen som ansluter turboreglerventilen till wastegateventilen och försök blåsa ut ur den. Nu ska komponentens spak hållas längst ner. Om wastegateventilen fungerar så ska slangen inte låta luften få passera.
Wastegateventilen kan också kontrolleras på ett annat sätt. För detta så måste du mäta turboladdarens laddtryck och jämföra dina mätta värden med värden som anges i fordonets medföljda tekniska manual. Diagnostiseringen utförs med hjälp av en tryckmätare, en slang och adaptrar. För att inte distraheras från körningen så behöver du en assistent som läser av tryckmätaren vid rätt tillfälle. Så här går proceduren till steg för steg:
- Anslut ena slangens ände till motsvarande utlopp i insugningsröret, och andra änden till tryckmätaren inne i kupén. Det är viktigt att slangen inte rör några rörliga delar för att inte störa deras drift.
- Starta motorn och värm upp den till drifttemperatur.
- Lägg i fjärde växeln och öka motorns varvtal till 3000 rpm.
- Tryck försiktigt ned gaspedalen hela vägen och håll samma motorvarvtal medan du även trycker ned bromsen. Undvik att skada skivorna och beläggen, samt kopplingen genom att inte hålla bromspedalen och gaspedalen nedtryckt samtidigt längre än 5 sekunder.
- Kontrollera avläsningarna från tryckmätaren. Om de inte motsvarar angivna värden så är det mycket troligt att wastegateventilen måste bytas.
Du kan behöva diagnostisera wastegateventilen om du hittar följande symptom:
- färddatorn visar på fel;
- försämrad motorkraft;
- ökad bränsleförbrukning;
- ostabil motordrift vid tomgång;
- fordonets hastighet minskas när du trycker ned gaspedalen helt.
Orsaker bakom fel med wastegateventil
Det vanligaste felet med wastegateventilen är ett brustet membran. Vanligen beror detta på att komponenten är lågkvalitativ. Ett slitet membran kan ej behålla det nödvändiga vakuumet.
Orsaken bakom felen hos wastegateventilen är förlorad täthet i dess hölje. Med tid så samlas smuts och rostprodukter som förstör tätningskomponenterna och gör så att styrningen täpps igen. I de elektriska kontaktdonen så kan dess poler oxidera och ledningsbanorna slitas ut.
Ibland kan orsaken bakom felet hos wastegateventilen bero på att dess fjäder har förlorat sin elasticitet. I detta fall så öppnas komponentens magnetventil innan det behövs, vilket har negativa effekter på fordonets kraft och dynamiska prestanda.
Så byter du wastegateventil
Vanligen så brukar man byta wastegateventiler. Dessa komponenter installeras helst av proffs vid en servicestation då dem måste justeras efter installation. Att byta ut på egen hand rekommenderas absolut inte: fel kan drabba motorn och dess komponenter vilket innebär en säkerhetsrisk för alla ute i trafiken.