
Tomgångsventil till bil
Tomgångsmotor till
Tomgångsmotor: användbar information
Så upptäcker du fel på en tomgångsventil
Du behöver en multimeter för att kontrollera komponentens funktionalitet. Först, kontrollera att det inte finns några brott i ventilens strömförsörjning. För att göra detta, ställ in mätaren till voltmeter mode, anslut den negativa kabeln till den negativa terminalen på motorn blocket, och den positiva ( + ) kabeln till motsvarande ventil terminal som är oftast märkt med A och D-symboler. Om det inte finns någon spänning, kontrollera kretsens kontinuitet och ECU-funktion
Ställ sedan in mätaren för att mäta motståndet, dvs., ohm, och mät motståndet mellan ventilens poler A och B och sedan mellan C och D. Det bör visa på 40-80 Ohms. Efter detta så ansluter du multimeterns avkännare parvis till polerna A och C, B och D. Om ventilen fungerar som den ska så bör mätaren visa på en öppen krets.
Du kan behöva diagnostisera tomgångsventilen djupare om du hittar följande symptom:
- ostabila motorvarvtal vid tomgång;
- motorn stannar när du växlar;
- skarp sänkning av motorns varvtal när strålkastaren eller annan slags utrustning aktiveras;
- “Check Engine”/”Kontrollera motorn”-indikatorn blinkar på instrumentpanelen (gäller inte alla fordon);
- motorn ökar inte i varvtal utan att värmas upp först.
Orsaker bakom fel med tomgångsreglerventil
Det vanligaste felet för en tomgångsreglerventil är brott i dess interna kablar. Vanligen beror detta på fukt och smuts som lägger sig på komponentens delar. Ventil kontakterna kan oxideras som förhindrar el-signalen från att passera. Smuts ansamlingar, kol- och oljeavlagringar kan leda till att den koniska nålen fastnar vilket gör att ventilen inte längre kan reglera luften som går genom gasspjället. Om du stöter på detta problem ofta så ska du kontrollera oljenivån och ventiltätningarna, samt kontrollera så att vevhusventilationens ledningar inte är igentäppta.
I vissa fall beror en felaktigt fungerande tomgångsreglerventil på att fästelementen hos kontaktens kablar inte är tillräckligt pålitliga i komponentens hus, eller beror det på en kortslutning i kretsen.
Ibland är styrstiften till koniska nålarna eller delarna hos ställdonet utslitna. I sådana fall måste du byta ut ventilen.
Så lagar du tomgångsventilen
Du kan bara laga tomgångsventilen om felet beror på föroreningar. För att göra detta avlägsnar du delen från bilen och rengör den noga med ett särskilt rengöringsmedel och en torr, mjuk trasa. Vid för stor förorening så måste du kontrollera spjällets anordning inuti som då också troligen måste rengöras med.
Så byter du tomgångsventilen
Du kan lätt byta ut delen på egen hand. Följ bara denna procedur:
- Koppla loss den negativa polen från batteriet.
- Dra ut kontakten från kabeln som går från spjällhuset till ventilen efter du lossat på låset.
- Skruva loss ventilens fästelement och ta bort den.
- Installera den nya delen genom att följa stegen i omvänd ordning.
- Justera tomgångsventilen. Du gör detta genom att ansluta den negativa polen till batteriet och vrid brytaren på tändningen i 5-10 sekunder utan att starta motorn. Alla justeringar görs då automatiskt.