
Oljetempgivare till bil
Oljetemperatur givare till
Oljetemperatur givare: användbar information
En oljetemperaturmätare mäter oljetemperaturen i motorn. Informationen överförs till olje temperaturindikator. I de flesta fordon visas oljetemperaturen inte eftersom den är inte viktig för föraren. A-klass bilar och sportbilar är oftast utrustade med en olje temperatursensor. Om du ser meningslösa tecken på indikatorn, gick förmodligen sensoren eller indikatoren sönder. Detta kan kontrolleras lätt med en enkel funktionstest.
Många tuning-fans monterar oljetemperaturmätare i sina bilar. För detta ändamål finns det ett antal bilprodukter på marknaden. När du köper bör du ge akt om sensorn och mätaren är kompatibla med varandra och med din bil. Sensorn kan monteras i motorblocket, detta kan krävas en speciell adapter. Det är dock enkelt att montera sensorn, du kan göra det själv.
Du kan beställa dem i vår webbutik och spara pengar därmed. Om sensorn var redan monterat och du behöver bara byta det, är det tillräckligt för dig att köpa bara nya sensorn. Här kan du också köpa ABS-sensor, styrspindel, kopplingslamellen, stötfångare, oljefilter, katalysator, turbo, huva, kaross, och alla andra delar som behövs för din bil. Det är mycket bekvämt att köpa varor via vår webbutik.
Så upptäcker du fel med oljetemperaturgivaren
Oljetemperaturgivaren, eller oljetempgivaren, är en komponent i motorns system. Först av allt så ska du kontrollera så att kontakterna inte är skadade, och så att sensorerna är installerade korrekt i systemet. Efter detta så mäter du trycket och motståndet med en manometer och en ohmmeter. Första värdet skall tas när motorn körs med lågt motorvarvtal och ligga på cirka 2 bar. Vid högre varvtal såsom upp till 5000 så ska trycket ökas upp till 6 bar.
Delens elektriska motstånd förändras vid värmebildning. När oljetemperaturen är 0 оC, så ska motståndet vara mellan 5–7 kOhm. Maximal tillåten motoroljetemperatur är 120 оC. Vid detta värde skall motståndet ligga på mellan 150–220 Ohm. Smörjmedlet tappar sina egenskaper när det blir varmare än så här.
Komponenten skall diagnostiseras i samband med motorns regelbundna kontroll av dess smörjningssystem. Utför denna kontroll efter varje 50 000-70 000 km körsträcka.
Du kan behöva diagnostisera oljetemperaturgivaren om du finner följande slags symptom:
- indikatorn som signalerar fel med sensorer lyser upp på instrumentbrädan;
- motorn överhettas;
- trycket i motorns smörjningssystem överskrider normen;
- försämrad motorkraft;
- ökad förbrukning av bränsle och smörjmedel;
- motorn bildar konstiga ljud under drift.
Orsaker bakom fel med oljetemperaturgivare
När komponenten används i tunga förhållanden så utsätts den konstant för påverkan från oljor, höga temperaturer, fukt och andra faktorer. Gummidelarna är känsliga för dessa miljömässiga påverkningar. Därför brukar tätningarna slitas ut och vara den vanligaste orsaken bakom fel med oljetemperaturgivaren som då leder till sämre täthet i dess monteringshål där den sitter installerad. Detta leder då till signifikant lägre oljenivå och defekterna brukar leda till ökat nötningsslitage och en motor som överhettar lättare och mer ofta.
Ibland går komponenten sönder på grund av fel i dess anslutna kablar. Dålig kontakt mellan kontaktdonet och kablarna leder till spänningsvariationer vilket kan leda till att isoleringen smälter, kortslutningar och att kontakterna fastnar. Fel i sensorns drift kan också bero på ostabil spänning så det rekommenderas att du först utesluter kortslutning innan du byter ut delen. I vissa fall så kan felet bero på en bränd termistor. Då sitter den vanligen fast med hjälp av lågkvalitativa komponenter.
Det händer också att oljetemperaturgivaren går sönder på grund av intensiva stötar från vägolyckor eller när du kör över hinder. I dessa fall så går det inte att bara byta sensorn utan snarare kommer du att behöva byta oljetråget vid de flesta fallen såsom dessa.
Så byter du ut oljetemperaturgivaren
Den defekta delen kan ej lagas på grund av termistorns unika egenskaper. Vanligen så finns delen placerad nedanför vevhusets oljetråg, men se fordonets medföljda tekniska manual för att hitta den i just ditt fordon.
Börja med att välja original eller en matchande sensor. Kontrollera att den är i lämplig storlek först. Dränera oljan, montera ned den trasiga delen och installera dit den nya sensorn och dra åt fogarna. Det är viktigt att du kontrollerar dess medföljda kablar så att dem fungerar med