
Vevaxelgivare till bil
Impulsgivare till
Impulsgivare: användbar information
Pulsgivare använder #induktiva elektromagnetisk induktion. Den berömda experimentella fysikern Michael Faraday visade året 1831 att i ett magnetfält kan skapas elektrisk spänning med hjälp av rörelse. Denna princip används i bilen för att mäta hastigheten eller vevaxelläget. Positionen av gaspedalen och styrvinkel kan också bestämmas på detta sätt.
Pulsgenerator befinner sig i omedelbar närhet till en mobil del, t.ex. en växel. Om denna växel roterar, alstras spänning. Denna spänning varierar som en lucka när magnetiska fältet roterar. Exakta positionen kan bestämmas genom gap. En pulsgenerator består av en spole och en järnkärna eller en permanentmagnet. Slitage eller ett materialfel kan resultera i skador. Då brukar hela systemet kollapsa. Ibland finns det dock ingen brist, men en inställningsfel. Till exempel om pulsgivare är alltför långt borta från kugghjulet, är spänningen som alstras inte tillräcklig.
Det är inte svårt att ersätta pulsgenerator, eftersom denna komponent är bara införd. Emellertid är diagnosering inte lätt. Med en ohmmeter kan pulsfunktion testas relativt enkelt. Du måste dock vara ganska säker på att det finns en puls. En Halleffektsensor som kan också användas som en vevaxel sensor, kan skadas om den används som en ohmmeter. Om du vill beställa en kuggrem, ett centrallås, en torkararm, en oljesticka, en oljepump, en växel, ett tändstift tråd eller någon annan del till din bil, bläddra igenom vår reservdelskatalog eller använd sökfunktionen.
Så upptäcker du fel med vevaxellägesgivare
Denna komponent ska diagnostiseras om du upptäcker symptom hos kontaktlösa tändsystemet på att det felar.
Den mest genomgående inspektionen av enheten genomförs med hjälp av ett så kallat oscilloskop. Detta kräver olika krav. Du kan också använda en voltmeter och ansluta den till sensorns kontakter. En fungerande sensorn ska ge spänningsvärdet på 0,4-11V. En annan metod är att ansluta en annan enhet som du vet fungerar.
Komponentens livslängd beror på driftförhållandena. Tillverkarna anser att sensorerna ska kunna aktiveras mellan 107–108 gånger. Denna siffra räcker gott och väl för hela fordonets livslängd om inga mekaniska skador eller överdriven elektromagnetisk strålning påverkar den under sin livstid.
Du bör diagnostisera vevaxellägesgivaren om du hittar följande tecken på fel:
- motorn är svårstartad;
- motorn feltänder och stannar till vid tomgång;
- motorn rycker till vid hög motorvarvtal;
- försämrad motorkraft.
Orsaker bakom fel med vevaxellägesgivaren
En av dem vanliga orsakerna bakom fel med komponenten är mekaniska skador som i sin tur beror på okvalificerade reparationer av närliggande komponenter. Sensorns funktionalitet försvinner på grund av inkorrekta anslutningar eller påverkan från starka elektromagnetiska fält. Om dess kablar eller mantlar går sönder så kan det bero på kylfläkten eller varma insugningsrör från avgasröret som kommer i kontakt med dem. Den ökade arbetstemperaturen i motorn kan också vara orsaken bakom att vevaxellägesgivaren felar.
Om fästelement är löst eller trasigt under drift så kan komponenten vridas och utsättas för mekaniska skador.
Kortslutningar i vevaxellägesgivaren interna krets kan uppstå på grund av att manteln slits av eller trasiga anslutningskablar.
Så byter du vevaxellägesgivare
Denna komponent går ej att laga då den innehåller halvledarämnen som samverkar med magnetiska fält.
Sensorns placering gör det svårt att byta ut den. Börja med att avlägsna fördelarlocket och vrida på vevaxeln. Se till att ventilstyrningens markering matchar vevaxelns markering.
Skruva sedan loss muttrarna som håller fast fördelaren och använd en lätt hammare för att börja slå ut stiftet som håller fast bussningen. Skruva sedan loss bussningens fäste och ta bort den. Koppla försiktigt ur kontakterna från enheten utan att skada dem. Sista steget är att dra ut sensorn från spåret genom att skruva loss fästmuttrarna.