
Oljetrycksgivare bil
Oljetryckskontakt till
Oljetryckskontakt: användbar information
Så upptäcker du en trasig oljetrycksgivare
Du kan diagnostisera sensorn själv genom att montera loss den från sin plats och installera en mekanisk tryckmätare på plats istället. Mät sedan oljetrycket med den. Om den vid tomgång den visar över 0.65 bar och ökar med ökade motorvarvtal så tyder det på en trasig sensor. Kontrollera sedan den elektriska kretsen. Vid skador eller kortslutning i kontakterna tyder det på att sensorn troligen har gått sönder på grund av detta.
Du kontrollerar oljetrycksgivaren mer om du finner följande symptom:
- oljetrycks avläsningen överskrider 4.5-6.5 bar vid höga varvtal;
- med normal oljenivå i systemet så blinkar ändå motorns oljetrycksindikator på instrumentbrädan.
Orsaker bakom ett fel på oljetrycksgivaren
Fukt eller smuts som tränger sig in i komponenten har en förstörande effekt. Det kan oxidera kontakterna. Användning av olja med låg kvakité eller för viskös olja förorenar delens komponenter mer. Om omfattande mekanisk kraft appliceras på sensorn så kan detta skada den så att den slutar fungera korrekt för gott och därmed måste bytas
Om fordonet ofta startas med en kall motor. eller om du ser ökad spänning i elektriska kretsen. så kan det bero på att en säkring har gått. skador på elkontakten. eller kortslutning i kablaget.
Så lagar och byter du ut oljetrycksgivaren
Du förhindrar fel genom att regelbundet byta ut det flytande tätningsmedlet och rengöra delen. främst runt dess monteringshål. Använd inte vassa eller nötande verktyg: då kan du råka skada delen.
Om du har kommit fram i din inspektion av delen att den har gått sönder så ska du byta den. Då gör du som som angett nedan:
- Montera bort motorns nedre kåpa.
- Koppla loss kablarna och ta ut den defekta sensorn
- Applicera lite flytande tätningsmedel på den nya komponentens gänga och installera den på sin monteringsplats.
- Montera tillbaka övriga element.