
Växellådsfilter till bil
Automatlådefilter till
Automatlådefilter: användbar information
Ett hydraulfilter är en del av hydraulsystem. I ett motorfordon kan det användas exempelvis för servostyrning eller för bromsnigen. I hydrauliskt system används en speciell vätska. Detta är vanligtvis en speciell hydraulolja. Denna olja införs via reservoaren. För att undvika kontaminering av systemet, finns det ett filter som ligger precis bakom behållaren i vilken oönskade beståndsdelar samlas.
Oljan kan innefatta orenheter om den lagrades dåligt. Medan påfyllning kan partiklar komma in i hydraulsystemet. För hydraulfilter är det dock irrelevant hur föremål trängdes in i oljan. För hållbarhet och optimal funktion av hydraulsystemet är bara det viktigt att de tas bort så tidigt som möjligt. Med tiden kan hydraulfilter genomdriva och då behövs ett byte. Biltillverkarna ger rekommendationer om hur ofta ett visst filter bör bytas. Dessa cykler bör varje bilägare hålla.
Det är inte svårt att byta hydraulfilter. Vanligtvis är det inte nödvändigt att göra detta arbete själv eftersom det är en del av normala kontrollen. Om ett hydraulsystem inte fungerar är det alltid en god idé att kontrollera hydraulfilter. Om det är smutsig kan detta vara orsaken till felfunktionen. Kanske blir det också en viktig information för ytterligare felsökning. Vill du också beställa en annan starter , en kylare, ett luftfilter, ett bälte, en luftslang, en lufttork, en tjocklek eller annan bildel del som du behöver för din bil? Vi erbjuder bildelar till låga priser i vår webbutik och sparar aldrig på kvaliteten.
Så upptäcker du fel på filtret i en automatväxellåda
För att utföra en oberoende diagnostik av filtret i en automatväxel, kan du visuellt inspektera det. En välfungerande komponent är inte skev, har inga synliga skador, filtret är inte förorenad mer än en tredjedel. Om du inte har upptäckt några fel, men filtret inte fungerar eller fungerar på ett felaktigt sätt bör det diagnostiseras vid en verkstad där, med hjälp av särskild utrustning, specialister kommer att avgöra om trycket överströmmningsventilens öppning motsvarar normen.
Du kan behöva inspektera filtret mer ingående om du finner följande symptom:
- korrosions skador, och synliga fläckar av arbetsvätska på komponenten;
- transmissionen felar ibland;
- arbets vätska är mörkare med sediment bildat i den;
- konstiga ljud hörs från växellådan.
Orsaker bakom fel på filter i en automatväxellåda
Det är viktigt att förstå att dålig kvalitet på delarna gör att de har en mycket kortare livslängd. Och om alltför mycket kraft tillämpas på delen under installationen eller under dess användning, kommer delen att gå sönder i förtid.
Ett fördröjt byte av arbets vätskan eller en alltför för låg kvalité av den, påverkan från fukt och andra aggressiva faktorer kan leda till att filtret slits ut i förtid och att delen korroderar. Om drifttrycket i systemet överskrids kan ventilerna snedvridas.
Så byter du filter i en automatväxellåda
Ett planerat byte av denna del rekommenderas att utföras varje 20 000 km. Om komponenten har fallerat i förtid, måste den bytas omedelbart. Att använda bilen med ett defekt filter är inte tillåtet, därför är det lämpligt att alltid ha ett extra filter kit till en automatisk växellåda till hands.
Alla byten ska enbart utföras på en verkstad, då det krävs specialiserad kunskap för att byta delen. Och ett installationsfel leder till att hela växellådan havererar. Arbets vätska och växellåds packningen ska bytas i samband med att det nya filtret installeras.